انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

جایگاه ویژه ای که رسانه ها روزی برای آگاهی بخشی و اقناع مخاطب برای خود قائل بودند، به تدریج در حال کمرنگ شدن است به طوری که رسانه ها به خصوص رسانه های محلی این روزها به جای سوژه یابی، مطالب مطرح در فضاهای مجازی را به راحتی انتشار می دهند.

این روزها رسانه ها بویژه از نوع محلی آن بتدریج در پیچ و خم بزرگراه های فضای مجازی در حال گم کردن مسیر حرکتی خود هستند و به جای سوژه یابی، مطالب مطرح در فضاهای مجازی را به راحتی انتشار داده و در موارد بسیاری بدون توجه به منبع، حتی به آن استناد کرده و تفسیر و تحلیل ارائه می دهند.
در واقع می توان گفت مطالبی که این روزها بین شهروندان تولید و دست به دست می شود، تامین کننده محتوای رسانه ها به خصوص رسانه های محلی شده است.
گسترش روزافزون فناوری های نوین ارتباطی (شبکه های مجازی و گوشی های هوشمند) و توانایی عامه برای انتشار سریع مطالب مختلف (از خبر گرفته تا شایعه) اجرای مسئولیت های تعریف شده برای رسانه های رسمی را با چالش جدی روبرو کرده است.
شبکه های مجازی می توانست به عنوان فرصتی برای کمک به توسعه و افزایش آگاهی جامعه به کار گرفته و مطالب مطرح در آنها از سوی رسانه ها به عنوان سوژه ای داغ پیگیری شود، اما این روزها به تهدید تبدیل شده است.
همچنان که شاهدیم برخی رسانه ها به بهانه در اختیار گرفتن یک رویداد پیش از سایر رقیبان، بدون احساس مسئولیت حتی اخبار غیرموثق منتشره در فضاهای مجازی را با ولع خاصی انتشار می دهند. 
همین رسانه ها برای ماندن در میدان رقابت در پرده ای دیگر زمانی که به جزئیات یک رویداد دسترسی ندارند، مطالب انتشار یافته در دیگر رسانه ها را بدون پیگیری و توجه به منبع با نام خود ارائه می کنند که در مواردی پس از مدتی خبر اولیه رد شده است.
انتشار یک خبر بدون توجه به شرایط جامعه، نبود جزئیات، نداشتن منبعی قابل اتکا و نداشتن اطلاع دقیق از صحت و سقم آن آفتی است که این روزها دامن گیر بخش قابل توجهی از رسانه های محلی شده؛ به عبارت دیگر می توان گفت رسانه ها درگیر حاشیه شده و رنگ رخسار رسانه ها رو به زردی است. 
بی اعتمادی مخاطب به رسانه، ایجاد وحشت و حس ناامنی در جامعه، گرم شدن بازار شایعه، تشویش افکار عمومی، زمینه سازی برای سوء استفاده فرصت طلبان از جمله تبعات بی مسئولیتی رسانه هاست.
شاید نبود نیروهای متخصص خبری یا نبود تعهد حرفه ای در مسئولان رسانه را بتوانیم به عنوان علت امر معرفی کنیم اما دلیل هرچه که باشد، دود این کار به چشم همه می رود و در هنگام نیاز فوری به اطلاع رسانی، جلب اعتماد و همکاری جامعه با ابزار رسانه خود به یک چالش در دل چالش های موجود تبدیل خواهد شد.
*خبرنگار ایرنا در اردبیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی