انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ذبح اخلاق از مشهد تا تبریز

شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۱۳ ب.ظ

آی‌اسپورت- تصاویر بازی پرسپولیس و گسترش فولاد، در کنار همه زدوخوردهای معمول فوتبال، سرشار بود از لحظه‌­های غیرورزشی. لحظه‌­هایی که باز دشنام‌­های زهرآگین تماشاگران فضا را مسموم کرد. وقتی که فرشاد احمدزاده موقع خروج از زمین، مقابل همشهریانش که گوشه‌­ای نشسته بودند انگشت را تا مقابل لب‌­ها بالا آورد تا ساکت­شان کند. وقتی که فیروز کریمی به دوربین تلویزیون حمله کرد. دوربینی که منتظر بود تا تصاویری از دست به یقه شدن کریمی با داور را شکار کند و خود دعوایی دیگر را آفرید.

در سفر به تبریز دوباره با تماشاگران بی­‌مهار و شعارهای توهین­‌آمیزشان مواجهیم. توهین و پرخاشی که این‌بار با پایان سوت داور تمام نمی­‌شود و به کنفرانس مطبوعاتی می­‌کشد. علی دایی با تحقیر خبرنگاران، بی­‌اخلاقی را تمام کرد. خبرنگارانی که احتمالا خودشان هم شأن زیادی برای کار خود قائل نیستند و در سوال و جواب، حد و احترامی لازم نمی­‌بینند. در تبریز اوج ریاکاری اما جایی است که سرمربی تازه آمده تراکتورسازی به نمازجمعه برده می‌­شود تا در صفوف اول بنشیند و از او تصاویری منتشر شود که بیشتر رقت­‌انگیز است تا تحسین­‌برانگیز. کاری جلف و متظاهرانه از مدیرانی که همین‌­ها را بلدند. با همین­‌ها سکان گرفته­‌اند و با همین‌­ها ادامه خواهند داد. مدیرانی که برای هواداران باشگاه و برای ورزشگاه و برای فرهنگ و اخلاق کاری از دست­شان برنمی‌­آید اما یادشان هست که به دوربین عکاس نگاه نکنند تا بگویند همه چیز یکهویی بوده است و بی­‌سناریو. همان باشگاهی که بزرگترین مشکلاتش از اختلافات قومیتی می‌­آید اما به جای آشتی­‌جویی و صلح‌طلبی، مدافع ارمنی‌­اش را دیپورت کرد و اعلام کرد نمی­‌خواهیم به وحدت آذری­­‌زبان­ها خدشه وارد شود. حالا لابد خیلی مفتخرند که سرمربی ترک‌زبانی آمده است و در اولین روز حضور در تبریز در نماز جمعه حاضر می‌شود تا قند در دل همه مسئولان شهر و مملکت آب شود. با این توضیح که ارتورول سالام خودش خواسته به نمازجمعه برود. برای روزنامه‌­نگار جماعت کاری ندارد سابقه مربی تازه‌­آمده را درآورد و ببیند او در یانگولداک و استانبول و بورسا به نمازهای جماعت می‌­رفته و در صف اول عکس می‌­انداخته یا نه.

اما بگذارید از آخرین پرده نمایش غم­‌انگیز فوتبال بگوییم. از شهر مشهد که به مقدس بودن شهره است و همه چیز با سلام صلوات اتفاق می‌­افتد. به شهری که حتی اسم تیمش باید مورد تأیید مراجع مذهبی شهر باشد. اما همه اینها برای فوتبال مشهد چه نفعی داشته وقتی برگزارکنندگان بازی کمترین اصول اخلاقی را رعایت نمی­‌کنند و برای زمین‌گیر کردن حریف توپ­‌هایشان را به درون چمن می‌­اندازند. همه مدافعان اصول اخلاقی و مدعیان شهر کجا هستند وقتی که ابتدایی­‌ترین حقوق تیم حریف از او گرفته می‌­شود و قرار است نتیجه با تقلب و نامردی حاصل شود. آنوقت همه اینها یادمان می­‌اندازد که چند روز قبل معاون استاندار خراسان شمالی متهم به تقلب در امتحان شده و از کار خود در استان کناره گرفته. همانطور که دیروز خبر رسید فرماندار اردبیل هم قصد تقلب در امتحان داشته و برکنار شده. معلوم است که این همه بی‌‎اخلاقی و بی‌­بند و باری به فوتبال هم می­‌کشد و نتیج‌ه­اش همین چیزهاست. از تبریز تا مشهد.

این‌همه کج خلقی و ترشرویی، از مشهد تا تبریز و از صدر تا ذیل، رس این فوتبال را کشیده. برای همین، خواستم بنویسم که فوتبال ما کمی خلق خوش می­‌خواهد. کمی ادب و فتوت و رأفت و همه صفات پهلوانی. اما دیدم پیش از همه اینها، بیش از همه، این فوتبال کمی فوتبال می‌خواهد. آن دیگر را که همه جا داریم از دست می‌دهیم. اما در اینجا، به قول رفقا، کاش کمی فوتبالش را بیشتر می­‌کردند. بقیه‌­اش پیشکش.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۳۰
انتخاب اردبیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی