دیوار و شیپور چگونه درآمد زایی می کنند؟/ درآمد دیجی کالا نزدیک به 2 میلیارد در روز
يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۰۵ ب.ظ
30 هزار آگهی که بر
روی سایت قرار می گیرد اگر تنها ده درصد از این آگهی ها نیاز به تمدید
داشته باشد و با روش نردبان نیاز به 3 هزار تومان هزینه داشته باشند درآمد
روزانه این سایت را می توان بین 200 تا 300 هزار تومان تخمین زد.

به گزارش پول نیوز؛ در حال حاضر هر گونه اگهی در حوزه خدمات، سرویس های مختلف مشتریان و... را می توان بر روی این سایت های اینترنتی یافت. درحالیکه تمام اگهی های این سایت ها رایگان است و مخاطبان این سایت ها می توانند با آپلود کرد آگهی خود و تکمیل اطلاعات آگهی مورد نظر را بر روی سایت منتشر کنند.
در سایت هایی مانند شیپور و دیوار تنها دو آگهی است که نیاز به پرداخت هزینه دارد. آگهی دهندگان فقط برای آگهی های فوری و آگهی استخدام باید هزینه پرداخت کنند. اما تعداد این دو آگهی به اندازه ای نیست که بتواند این دو سایت را به عنوان یک کسب و کار موفق معرفی کند در نتیجه باید بررسی کرد که این سایت ها از چه طریقی درآمدزایی واقعی می کنند.
شاید بزرگترین برنامه دارندگان سایت دیوار، شیپور، ایسام و... فکر کردن به آینده ای باشد که از طریق سرمایه اجتماعی به دست امده حاصل می شود. اما بر اساس اعلام صاحبان دیوار و شیپور این دو سایت درآمد خاصی نداشته و بیشتر بر روی سرمایه های اجتماعی خود تمرکز می کنند.
یکی از منابع آگاه نزدیک به یکی از سایت های ذکر شده می گوید« سرمایه اولیه راه اندازی یک سایت اینترنتی بین 5 تا ده میلیون تومان است. برای راه اندازی سایت باید به شرایط و توانایی های خاصی مسلط بود. هر چه میزان توانایی های افراد بالاتر باشد سرمایه اولیه کمتری مورد نیاز است.»
به گفته وی« این سایت ها با نیروی انسانی 5 تا 100 نفر کار می کنند برای مثال کافه بازار بیش از 100 نفر نیرو دارد در حالیکه دیوار و شیپور با نیروی انسانی 5 تا ده نفری فعالیت می کنند.»

سایت دیوار ۲ تا ۵ درصد از تراکنشهای اینترنت کشور و نزدیک به ۱۰ درصد ترافیک اینترنتی ایران را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار رسمی سایت دیوار ۹۰ میلیون بار در هفته دیده میشود و بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار آگهی هر روز روی سایت دیوار قرار میگیرد از میان 30 هزار آگهی که بر روی سایت قرار می گیرد اگر تنها ده درصد از این آگهی ها نیاز به تمدید داشته باشد و با روش نردبان نیاز به 3 هزار تومان هزینه داشته باشند درآمد روزانه این سایت را می توان بین 200 تا 300 هزار تومان تخمین زد.
البته آگهی های فوری هم مبلغی را به این درآمد اضافه می کنند. در نتیجه با یک حساب سر انگشتی می توان گفت این سایت ماهیانه می تواند عددی نزدیک به 9 میلیون تومان درآمد داشته باشد که این عدد در برابر میزان درآمد سایت هایی مانند دیجی کالا و امثالهم بسیار ناچیز است.
بررسی آمار تراکنشهای شاپرک بر بستر تلفن همراه بیانگر این است که استفاده از تلفن همراه در پرداختها در پایتخت بسیار بیشتر سایر نقاط کشور رایج شده و در نیمه اول سال گذشته تعداد و ارزش تراکنشها در تهران به ترتیب 194.5 و 47.5 برابر سایر استانها بوده که این روند در مهرماه سال 95 با نسبت 215 برابری در تعداد تراکنشها و 61.2 برابری در مبلغ تراکنشها روند افزایشی دارد.
در سال گذشته بالغ بر 6766هزار میلیارد از طریق موبایل برای خرید شارژ، پرداخت قبض و خدماتی از این دست پرداخت شده ولی با این حال، سهم آن از کل حجم مبالغ خرید آنلاین از 5/ 0درصد هم فراتر نرفت.
زیرا در هر فرآیند خرید آنلاین تنها مبلغ جابهجا شده حدود پنج هزار تومان بوده است. البته در این میان توسعه نسبی تجارت الکترونیک و گسترش خدمات الکترونیکی سازمانهای دولتی و ارگانهای شهری بر مبنای اینترنت باعث شده، سهم اینترنت از پرداختهای آنلاین وضعیت بهتری داشته و حدود 6/ 2درصد تعداد تراکنشها باشد.

1/ 7درصد پرداخت آنها از طریق سایتهای اینترنتی بوده تا به این وسیله حجم مبالغ تراکنشهای انجام شده از این سیستمها بیش از 98هزار و 639میلیارد تومان باشد. به این ترتیب، در هر بار خرید اینترنتی که انجام گرفته گردش مالی بهطور متوسط 300هزار تومان بوده است.
دیجی کالا به عنوان یکی از بزرگترین استارت آپ های کشور که می توان از آن به عنوان یکی از موفق ترین بیزنس های ده سال اخیر کشورمان یاد کرد تنها به حوزه فروش محصول بسنده کرد و خدماتی مانند مشاوره املاک، محصول دسته دوم و ... را در دسته فعالیت های خود قرار نمی دهد.
دیجیکالا، البسکو، بامیلو، زنبیل و.. برندهای شناخته شده خردهفروشی و فروش اینترنتی ایرانی هستند. سه سال پیش بود که مدیر دیجیکالا در یک رویداد رسمی خبر از فروش روزانه ۲۰۰۰ قلم کالا به ارزش متوسط هر قلم ۶۰۰ هزار تومان از این سایت داد.
اما واشنگتن پست سال گذشتی در گزارشی اعلام کرد دیجی کالا روزانه بیشتر از 3000 قلم کالا به مشتریان می فروشد که با یک حساب سر انگشتی می توان درامد آن را بیشتر 5 میلیارد تومان در ماه تخمین زد.
تقریبا شاخصهای این سبک برای همه شناخته شده است حتی برای کسانی که تخصص حرفهای وب ندارند. کافیست بتوانید کالا یا خدماتی را با قیمت و پشتبانی مناسب به فروش برسانید.از مزایای این سبک امکان بدست آورد سهمی از بازار هر چند کوچک در ابتدای کار، هزینه پائین فنی و اجرایی وب، امکان فعالیت با شرکای تجاری و تأمین کنندگان، پتانسیل و نرخ رشد بسیار بالا است و از معایب آن نیاز به سرمایه و نقدینگی قابل توجه در شروع کار، رقابت شدید در برخی از بخشهای بازار خردفروشی و خطرپذیری مالی بالا اشاره کرد.
در حال حاضر بانک مرکزی سهم هر ایرانی از خرید اینترنتی را یک خرید در ماه معرفی کرده است که با افزایش دارندگان تلفن همراه هوشمند در کشور باید منتظر سیلی از تقاضا برای خرید اینترنتی بود.
پول نیوز
منبع: پول نیوز
۹۶/۰۱/۲۷