دستاورد شناسایی ۱۵ کشور چه بود؟
در حالی که بسیاری از شرکت ها و تولیدکنندگان استان اردبیل به تعطیلی کشیده شده است،دبیر بازرگانی استان اردبیل تازه از شناسایی ۱۵ کشور هدف صادراتی استان خبر داده و آن را یکی از مهمترین کارها برای افزایش صادرات قلمداد می کند.
ساوالان خبر: دبیر اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: با پیگیریهای اتاق بازرگانی و مسئولان استان اردبیل ۱۵ کشور هدف صادراتی استان شناسایی شد.
حسین وثوقی با بیان اینکه تیمهای اداری و بازرگانی استان اردبیل به ۱۵ کشور جهت هدف صادرات استان اردبیل اعزام شده اند، گفت: درصدد هستیم با توجه به نیاز بازارهای هدف کشورهای مختلف محصولات خود را تولید و روانه بازارهای هدف بکنیم.
وی با تکرار جملات همیشگی مسئولان استان که باید از فرصت به دست آمده برای صادرات و محصولات استان اردبیل به کشورهای مختلف استفاده کنیم، افزود: استان اردبیل ظرفیتهای بسیار عظیمی در بخش کشاورزی، بازرگانی و خدمات دارد که باید از این ظرفیتها در راستای توسعه صادرات استفاده کنیم.
دبیر اتاق بازرگانی استان اردبیل با معرفی یکی از کشورهای مورد هدف صادرات استان، بیان کرد: کشورهای اروپایی از جمله روسیه میتواند مقصدی بسیار مهم صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی استان اردبیل باشد که در این راستا رایزنیهای اولیه بین مقامات ارشد کشوری و استانی انجام شده که امیدواریم هرچه زودتر شاهد همکاری همه جانبه استان اردبیل در زمینه تجارت و صادرات با کشور روسیه باشیم.
متأسفانه علیرغم آمار و ارقامی که از صادرات منتشر می شود چنین به نظر می رسد که در بسیاری از بازارها، جمع جبری مثبتی نداشته ایم چرا که در طول سال های گذشته صادرکنندگان ما دچار لطمات شدیدی شده اند که در این آمارها نمی گنجد.
اظهارت دبیر اتاق بارزگانی هم در حالی است که جدیدترین آمار گمرک حاکی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به روسیه است. چالش های تجارت با روسیه با توجه به ظرفیت بالای کشور روسیه در بخش واردات و قرار گرفتن آن درهمسایگی ایران، اما بنا به آمار موجود حجم مبادلات تجاری میان این دو کشور راضی کننده نیست.
در طول دو، سه سال گذشته صادرات کشور بیش از هر بخشی دچار خسارت شد ولی متأسفانه صدای جبران برای حل مشکل صادرات بسیار کوتاه است. آنچه که مسلم است در صحنه رقابت جهانی آنهایی موفق ترند و در عرصه صادرات از توفیق بیشتری برخوردارند که از تولید قوی تری برخوردار باشند.
در اینباره یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که دلایل مختلفی در کند بودن روابط میان ایران و روسیه دخیل هستند که از جمله آن می توان به بحث معیارهای مسئولان روسی در تائید استانداردهای محصولات اشاره کرد.
اکبر بیاتی با اعلام مطلب فوق توضیح داد: به طور کلی همواره چالش های زیادی برسر مبادلات تجاری ایران و روسیه وجود داشته است که این چالش ها مانعی جدی ایجاد کرده اند .وی اضافه کرد: یکی از چالش های مهم در روابط تجاری ایران با روسیه این است که متاسفانه هنوز پیش شرط ها و بسترها ی لازم فراهم نشده است. به عنوان مثال تجار ایرانی در بخش حمل ونقل وانتقال محصولات خود به شهرهای روسیه با مشکلات جدی مواجه هستند و هنوز خطوط پروازی لازم راه اندازی نشده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازرگانان برای صادرات محصولات خود باید ساعت ها در فرودگاه های مختلف معطل شوند و مشکلات زیادی در رفت و آمدها دارند و این مسئله اثری منفی در گسترش روابط تجاری دارد.
وی با تاکید بر اینکه در هر رابطه تجاری ابتدا باید زیرساخت ها فراهم شود، توضیح داد: تا زمانی که تجار و بازرگانان در تردد و انتقال محصولات خود با مشکل مواجه باشند ، روابط مستحکمی شکل نمی گیرد و صرفا صادرات و واردات به صورت مقطعی و موردی انجام می شود.
این کارشناس اقتصادی ، خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکل فوق ،بسیاری از محصولات ساخت کشور با معیارها و استانداردهای روسیه تطابق ندارد و این عدم هماهنگی به دلیلی دیگر برای کاهش سطح صادرات تبدیل شده است.
وی افزود: از سوی دیگر مشکلات دیگری در صدور روادید برای تجار وجود دارد چرا که رویه صدور روادید بسیار زمان براست و این مسئله باعث ایجاد شکاف در روابط می شود ،همچنین بانک های روسیه برای گشایش ال سی برای تجار ایرانی محدودیت های زیادی دارند.
حال با توجه به نبود زمینه های لازم برای صادرات محصولات به کشورهای اروپایی و روسیه آیا صرف سفر به ۱۵ کشور برای شناسایی صادرات محصولات استان اردبیل می توان در این زمینه موفق بود؟ و سفر تعدادی از متولیان به این ۱۵ کشور چه دستاوردی داشته و چند قرارداد در مدت با این ۱۵ کشور بسته شده است؟ سوالی که پاسخ آن را باید از مسئولان خود اتاق بازرگانی پرسید؟