ساوالان خبر: همزمان با روز دانشجو همایش تبیین نقش دانشجو در انتخابات در حالی در اردبیل برگزار شد که یکی از سخنرانان با ایراد به نظارت استصوابی شورای نگهبان، این حرکت شورای نگهبان را توهین به شعور ملت ایران خطاب کرد.
 
 همایش تبیین نقش دانشجو در انتخابات همزمان با روز دانشجو و به همت حزب اسلامی کار استان اردبیل در تالار میلاد اردبیل برگزار شد، حاشیه‌های جالبی داشت که فارس آنها را بازگو می‌کند:
 

13

*در این همایش که قرار بود افسانه اقبال‌نیا رئیس سازمان زنان حزب اسلامی کار حاضر شده و شعبه این سازمان در اردبیل افتتاح شود به دلیل لغو پروازها با توجه به شرایط جوی در جلسه حاضر نشد و به جای وی محمدعلی علائی از اساتید دانشگاه اردبیل به عنوان سخنران سوم به دعوت سیدکمال‌الدین علوی به پشت تریبون دعوت شد.

*در این همایش که با تاخیر نیم ساعته و بریدن کیک راه‌اندازی سازمان زنان حزب اسلامی کار استان اردبیل و پذیرایی از مدعوین و همچنین معرفی خدیجه سلمانی به عنوان رئیس سازمان زنان حزب اسلامی کار اردبیل همراه بود مراسم بیش از ۲٫۵ ساعت به طول کشید.

*در این همایش که جنبه انتخاباتی آن به موضوعات دانشجویی بیشتر می‌چربید، همراه با طنزهای خنده‌دار سیاسی و نیش‌خندهای حجت‌الاسلام علوی خطاب به دانشجویان، مسئولان، کاندیداهای مجلس و … همراه بود به طوری که ۱۸۰ نفر از حاضرین این مراسم بارها نسبت به صحبت‌های صریح این روحانی ابراز احساسات کردند.

*حجت‌الاسلام سید کما‌ل‌الدین علوی دبیر روحانیون مبارز استان اردبیل و رئیس سابق شورای شهر اردبیل در کنار ایراد گرفتن به سیستم دانشجویی امروز که از پیرزن‌ها و پیرمردها گرفته تا سنین متوسطه جامعه به دانشجو بودن خود افتخار می‌کنند، گفت: اگر زمانی طلا، موبایل، و دیگر امکانات برای زنان افتخار محسوب می‌شد امروز جالب است که زنان ما در هر سن و سالی به دانشجو بودن خود و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری افتخار می‌کنند.

*دبیر روحانیون مبارز استان اردبیل در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه سیاسیون از دانشجویان به عنوان ابزار خود استفاده می‌کنند به ضعف نمایندگان استان در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: رفته رفته و دوره به دوره ما به جای آنکه در انتخاب نمایندگان پیشرفت داشته باشیم پس رفت را شاهد هستیم.

*علوی در ادعایی در سخنان خود با ایراد گرفتن به نظارت استصوابی شورای نگهبان و حتی خیانت دانستن این امر، این حرکت شورای نگهبان را توهین به شعور ۵۰ میلیون واجد شرایط انتخابات اعلام کرد که می‌خواهند گزینه‌هایشان را خودشان انتخاب کنند.

*رئیس سابق شورای شهر اردبیل تلنگری نیز به وضعیت کاندیداهای حاضر در اردبیل برای حضور در عرصه انتخابات زد و گفت: من از دانشجویان می‌خواهم وقتی به ستاد کاندیداها می‌روند از آنها بپرسند که یک انشاء با موضوع علم بهتر است یا ثروت بنویسند و یا پایتخت ۱۰ کشور دنیا را نام برده و نام هشت وزیر دولت را بیان کنند چراکه به نظر می‌رسد بسیاری از کاندیداها آگاه به این مسائل نیستند؛ این توهین علوی به کاندیداهای نمایندگی مجلس باعث شد تا تعدادی از آنها که حاضر شده بودند با ناراحتی جلسه را ترک کنند.

*علوی به اظهارات وزیر کشور در مورد پول‌‌های کثیف نیز کنایه‌ای زد و گفت: روحانی خوب می‌دانست که یک وزیر باید از جمع اصولگرایان انتخاب کند تا اینگونه شفاف موضوع پول‌های کثیف را مطرح کند که البته بالاتر از آن باید از پول‌های سخنی به میان می‌‌آورد که از طریق خرید و فروش مواد مخدر در انتخابات می‌خواهد هزینه شود.

*این روحانی همچنین با انتقاد از برخی دلالان انتخاباتی ادامه داد: این دلالان انتخاباتی از هم‌اکنون مغازه‌های خودشان را با سرقفلی با مبالغ تعیین شده به کاندیدها واگذار می‌کنند تا از این طریق کسب درآمد کنند.

*اظهارات تند علائی از اساتید دانشگاه‌های اردبیل که به دعوت نشدن خود نیز گلایه کرد با اشاره به شکل‌گیری جریان دانشجویی از دانشگاه تهران به عنوان قطب تربیت نیروهای ارزشمند کشور یاد کرد و این سئوال را مطرح کرد که چرا بسیاری از اعتراض‌های دانشجویی از دانشکده فنی دانشگاه تهران شکل گرفته و بزرگان این کشور نیز اکثراً فارغ‌التحصیل این دانشکده بودند.

*این استاد دانشگاه با به میان آوردن رقم بیکاران ۱۱۰ هزار فارغ‌التحصیل دوره دکتری و تا ۴۰ میلیون بیکار ایرانی روحیه نقادی را روحیه اصلی دانشجویان خطاب کرد و افزود: در دوره احمدی‌نژاد این کشور به دلیل بی‌توجهی به نقدها و انتقادها به دوران غارت سرمایه‌های ملی تبدیل شده بود که امروز ایرادات این دولت همچون چرک ورم کرده دهن باز کرده است.

* محمدعلی علائی در نام بردن از احزاب و گرو‌های اصلاح‌طلب به جای آنکه نام سازمان مجاهدان انقلاب اسلامی را ببرد از مجاهدین خلق نام برد که این خود تعجب همگان را برانگیخت که چگونه این فرد دانشگاهی از سازمان مجاهدین خلق حمایت می‌کند.

*علائی همچنین با حمایت از دکتر پیرموذن خارج‌نشین از او به عنوان نخبه برتر استان یاد کرد که آمریکا همزمان با سایر نخبگان در حال حاضر از وی استفاده می‌کند در حالی که استان اردبیل از این سرمایه بی‌نصیب شده است.

*ناصر نصیری دیگر سخنران این مراسم در حالی که به اظهارات علائی استاد دانشگاه در نام بردن از سازمان مجاهدین خلق ایراد گرفت از آنها اظهار تنفر کرده و گفت که بنده نه تنها عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیستم بلکه هیچ وقت ایده و افکار آنها را قبول ندارم و به دور بودن خودش از هر جریانی تاکید کرد.

*نماینده سابق مردم گرمی در مجلس در حالی که به اظهارات علوی با این عنوان «هوا بس ناجوانمردانه سرد است» ایراد گرفت و گفت هوا برعکس معتدل و خنک است.

*وی با خرده گرفتن به اظهارات علائی در حمایت از دکتر پیرموذن خارج‌نشین گفت: بنده به این اظهارات ایراداتی را وارد می‌کنم چراکه بهتر بود این شخصیت از تریبون داخلی به جای حرف زدن در تریبون خارجی استفاده می‌کرد.

*ناصر نصیری در حالی که به صورت منطقی اظهارات خود را مطرح می‌کرد و به نظر می‌رسید در آستانه انتخابات و اخذ صلاحیت با کشیدن ترمز برخی حرکت‌های افراطی سعی در رفتار منطقی داشت، مدعی شد که اخلاق و آراستگی ادب به واسطه آموزش دین در طول تاریخ توسط علما به انجام رسیده است.

* در این همایش غلامحسین غاربی دبیر حزب اسلامی کار نیز گزارشی از فعالیت این حزب و جریان‌سازی‌های خوب در استان به همراه توجه جدی به ظرفیت دانشجویان و توان بانوان را یادآور شد و خطاب به اعتراض استاد علائی از اساتید دانشگاه عنوان کرد: بحث مطرح شده در مورد اجازه دادن به سخنرانی علائی در این مجلس از سوی دستگاه‌های امنیتی مطرح نبوده چراکه ما سخنران اصلی‌مان را افسانه اقبال‌نیا رئیس سازمان زنان، ناصر نصیری و علوی قرار داده بودیم و قرار نبود از علائی به عنوان سخنران استفاده کنیم وگرنه هیچ نهادی با سخنرانی این چهره دانشگاهی مخالفتی نداشته است.

این همایش در هوای سرد پاییزی اردبیل چندان با استقبال دانشجویان و فعالان سیاسی همراه نشده بود اما برخی رسانه‌ها پوشش خبری این مراسم را انجام می‌دادند که به نظر می‌رسید حاضر نشدن میهمان اصلی در این مراسم نیز بر این همایش سایه انداخته بود.