بسته خبر

به گزارش ُُ علیرضا قلی زاده در یادداشتی نوشت: خدا را شکر که نزدیکی زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی سبب شده تا برخی از نمایندگان که در پس پرده غیبت بوده و دیدن آنها برای مردم حوزه انتخابیه شان به آرزو تبدیل شده بود امروزه آنچنان خود را فعال نشان داده که گویا خود نیز از وجود این همه انرژی که نتوانسته بودند در سه سال و اندی گذشته از خود نشان دهند در تعجب هستند !!!
البته رفتار امروز برخی از این آقایان نماینده که به زعم خودشان ارائه عملکرد به شهروندان می باشد همان تبلیغات زودرس بوده که چون فضا را برای خود مناسب ندیده از عدم اقبال مردم نسبت به عملکرد شان مطلع شده اند در این برهه از زمان و در حالیکه کمتر از 3 ماه به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده به بهانه های گوناگون به فکر نشان دادن کارهای خود می باشند .اما واقعیت ماجرای این روزهای برخی از نمایندگان چیست ؟
برای روشن شدن میزان رضایت مردم از عملکرد بسیاری از نمایندگان تنها کافیست در میان مردم حوزه انتخابیه شان حضور پیدا کرده تا در آن هنگام به واقعیت بیشتر پی ببرید البته این دسته از نمایندگان نیز خود به واقعیت پی برده چرا که با تمام تبلیغات انجام شده نتوانسته و نمی توانند جمعیت قابل ملاحظه ای را برای برنامه های خود بیاورند .
امروزه سخن بسیاری از مردم این است که این نمایندگان که پیش از انتخاب خود با حضور در روستاها، منازل ، مجامع ، عروسی ها ، عزائی ها، برنامه های ورزشی و ... رای را از مردم گدایی کرده و قول های عجیب و غریب می دادند نه تنها پس از گرفتن رای حتی یکبار هم به خود اجازه حضور در همان مجامع را نداده اند بلکه مردم همچنان و علیرغم گذشت سه سال و اندی از انتخاب این نمایندگان تداوم روند مشکلات موجود را با تمام وجود خود حس کرده و فریاد رسی برای حل گرفتاری های خود نمی بینند .
آفت بزرگ قول دادن های بزرگ سبب شده تا مردم از حل نشدن مشکلات گله مند باشند. این در حالیست که مردم استان اردبیل همواره و در تمامی برهه های تاریخ اوج علاقمندی و وفاداری خود به اسلام و نظام اسلامی را به منصه ظهور رسانده و حق مطلب آن است که باید بسیار بیشتر و بهتر خدمات رسانی به آنان انجام شود.
علی ایحال همانطور که احساس می شد انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی با شور بیشتری ان شاء الله رقم خواهد خورد و مردم نیز همچون گذشته و البته پرحرارت تر به پای صندوق های رای خواهند آمد اما روی سخن در برهه فعلی خطاب به کاندیداهای احتمالی دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی این است که بر اساس توان و واقعیت موجود قول داده و برنامه هایی را به مردم معرفی نمایند که قابلیت اجرایی داشته و خدای ناکرده با قول های نابجا و خارج از توان موجب دلسردی مردم شریف حوزه انتخابیه شان را فراهم نکنند.

منصور حقیقتپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: سه ماهه پایانی سال برای مجلس روزهای پرکار و همراه با تراکم فعالیتهای دقیق در حوزه برنامهریزی خواهد بود به طوری که در کنار برگزاری انتخابات مجلس و کارهای تبلیغاتی که نمایندگان انجام میدهند باید در این فرصت برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی به تأخیر به وجود آمده در تقدیم لایحه بودجه 95 و همچنین لایحه برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: دولت هرچند میخواهد این دو برنامه را دی ماه تقدیم مجلس کند اما بهتر بود با یک اولویت درابتدا بودجه سالانه و سپس برنامه ششم به مجلس فرستاده میشد تا مورد توجه قرار گرفته و به تصویب برسد.
عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با بیان اینکه ضروری است بدنه دولت کوچک شده و در یک چابکسازی مناسب برنامه ششم و همچنین بودجه سال آینده مورد بررسی قرار گیرد، افزود: حجم زیادی از منابع دولت را بودجههای جاری به ویژه پرداختی به کارکنان تشکیل میدهد در حالی که هنوز دولت نتوانسته است آنگونه که انتظار میرفت در برنامه پنجم از تصدیگری دور شده و بدنه خود را چابک کند.
حقیقتپور با بیان اینکه کشور در بخش درآمدی با مشکلاتی روبهرو است و در برنامه ششم قطعا مجلس به دنبال راهکاری برای تقویت و توانمندسازی اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: حرکتهای خوبی که در سالهای اخیر آغاز شده حرکتهای خوب اما مقطعی بوده اما نتوانسته نتایجی را به همراه داشته باشد ولی امیدواریم در برنامه ششم توسعه به سمتی حرکت کنیم تا با فاصله گرفتن از اقتصاد نفت به تقویت و توانمندسازی اقتصاد کشور کمک کنیم.
وی ضرورت الزام دولت را به کاهش تصدیگریها و حذف یارانه ثروتمندان برای کمک به اجرایی شدن طرحها و پروژههای مختلف عمرانی و عملیاتی را یادآور شد و ادامه داد: کمترین منابع در حوزه سازندگی هزینه میشود و این مستلزم آن است که تا دولت به کاهش هزینههای جاری خود اقدام کرده و بیشترین تزریق منابع به بخشهای تقویت زیربناها و کارهای عمرانی اختصاص پیدا کند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اولویت مجلس را در سه ماهه پایانی سال را تصویب بودجه سالانه سپس بررسی برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: قطعا تصویب بودجه سالانه تا آخر سال برای ما اولویت دارد و امیدواریم در ادامه این روند و بعد از فروکش کردن تب و تاب انتخابات مجلس بتوانیم با خیال راحت برنامه ششم توسعه را نیز بررسی کرده و زمینه تصویب و ابلاغ آن را به دولت فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحیم سعیدی پیش از ظهر امروز در تجلیل از فعالان عرصه حمل و نقل عمومی اردبیل اظهار کرد: بخش عمدهای از مسافران درون شهری اردبیل از طریق ناوگان تاکسیها جابجا میشود که سعی و تلاش این سازمان و رانندگان تاکسی بر این است تا در بهترین شرایط این جابهجاییها به انجام برسد.
وی با اشاره به انواع کاربریهای تاکسی در سطح شهر اردبیل و فعال بودن آنها گفت: از 3 هزار و 400 تاکسی که در سطح شهر اردبیل وجود دارد در قالب تاکسیهای گردشگری، خطی، بیسیم، و تاکسیهای ویژه فرودگاه و ترمینال به عموم هموطنان ارائه خدمات میکنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اردبیل با غیرقانونی اعلام کردن افزایش کرایه تاکسیها توسط رانندگان افزود: تا پایان امسال هیچگونه افزایش نرخ تاکسیها در شهر اردبیل اعمال نمیشود.
سعیدی بیان کرد: بر اساس مجوز وزارت کشور همه ساله یک بار افزایش قمیت آن همه با نرخ 15 درصد اعمال میشود که این افزایش قیمت نیز به صورت برچسب بر درب تاکسیها و یا شیشه جلوی آنها نصب شده و به اطلاع عموم مردم میرساند.
این مسئول ادامه داد: شهروندان میتوانند هرگونه تخلف را از طریق شماره پیامک، سایت سازمان، و یا شماره تلفن 33818180 واحد بازرسی و شکایت اعلام کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اردبیل با بیان اینکه در 37 نقطه شهر اردبیل تاکسیهای خطی فعالیت میکنند، ادامه داد: فعالیت این تاکسیها منتهی به مراکز پرترافیک و مسافرپذیر است و تمام تلاش سازمان تاکسیرانی نیز مبنی بر این است که مردم کمتر از خودروهای تک سرنشین استفاده کرده و شاهد کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت حمل و نقل عمومی و جابجایی مسافر باشیم.
سعیدی یادآور شد: با توجه به اینکه رانندگان نیاز به برنامههای آموزشی و آگاهسازی بیشتر دارند ما هر دوشنبه کلاس آموزشی خودمان را در قالب رفتارهای شایسته اجتماعی، برخورد با ناهنجاریها و تقویت هنجارهای درست در جامعه به همت کارشناسان راهنمایی و رانندگی و معاونت پیشگیری از جرایم انجام میدهیم.
وی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای ملی و حتی بیناللملی باید به ازای هر 100 نفر جمعیت شهری یک تاکسی وجود داشته باشد که با توجه به جمعیت 480 هزار نفری اردبیل ما به اندازه کافی تاکسی در شهر اردبیل داریم و نمیتوانیم مدعی زیاد و یا کم بودن آنها باشیم.

ماریا موسوی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ما 7 اسفند ماه امسال دو انتخابات مهم و سرنوشتساز را پیشرو داریم که اولی مربوط به پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دیگری نیز مربوط به دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
وی با بیان اینکه از امروز تا 2 دی ماه ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری انجام میشود، افزود: این ثبت نام در مرکز استان انجام میشود و کاندیداها موظف هستند با مدارک مورد نیاز به فرمانداری اردبیل مراجعه کرده و ثبت نام را انجام دهند.
دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل با بیان اینکه از 21 تا 25 آذر ماه هیئتهای اجرایی در شهرستانها شکل گرفته است، ادامه داد: کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری از 22 بهمن تا 5 اسفند ماه به مدت 14 روز فرصت تبلیغات دارند تا توانمندیهای خودشان را در عرصه انتخابات عرضه کنند.
موسوی تصریح کرد: 6 اسفند ماه هم برای کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و هم مجلس شورای اسلامی ممنوعیت تبلیغات در نظر گرفته شده و روز 7 اسفند ماه موعد انتخابات است تا با حضور و مشارکت مردم انتخاباتی با شکوه را شاهد باشیم.
این مسئول در مورد روند انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مقدمات برگزاری انتخابات مجلس از 28 اردیبهشت ماه آغاز شده به طوری که 7 ماه قبل از اعلام رسمی کاندیداها و ثبت نامشان باید دارندگان مسئولیتهای رسمی و اداری از سمت خود استعفا دهند که این مرحله به انجام رسیده است.
مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استانداری اردبیل یادآور شد: از 28 آذر ماه ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در حوزههای انتخابیه پنجگانه اردبیل آغاز خواهد شد که این کار تا 4 دی ماه ادامه خواهد داشت.
موسوی بیان کرد: بعد از طی شدن مراحل ثبت نام و استعلام از مراجع چهارگانه و نظر شورای نگهبان اعلام اسامی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی 27 دی ماه انجام شده و به مدت یک هفته از 29 بهمن ماه تا 5 اسفند ماه موعد تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی است که در این مهلت قانونی کاندیداها میتوانند بر اساس ضوابط و مقررات تبلیغات قانونی خود را انجام دهند.
وی ممنوعیت تبلیغات را در 6 اسفند ماه یادآور شد و افزود: 7 اسفند ماه نیز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری به انجام میرسد.

فوتبال استان اردبیل به لحاظ داشتن سهمیه لیگ دسته اول و دوم و حضور تیم های شهرداری اردبیل و خلخال دشت خلخال در این مسابقات و هم چنین حضور تیم های پایه شهرداری اردبیل در لیگ های برتر رده های سنی کشور نشان دهنده ی استعداد بالقوه فوتبال استان و پتانسیل و ظرفیت بالای آن از نظر نرم افزاری است.دلیل این ادعا بازیکنان تکنیکی و جوانان مستعد معرفی شده به فوتبال کشور از این استان است که پشتوانه خوب و امیدوارکننده ای برای آینده فوتبال منطقه به شمار می روند اما در قبال این مزیت به لحاظ سخت افزاری، فوتبال استان سال هاست که به شدت ضربه می خورد و این امر در نتایج گرفته شده تاثیر بسیاری را می گذارد.
این عامل از دلایل عمده ناکامی فوتبال استان و عدم کسب نتایج مطلوب در سطح کشور است. لازمه پیشرفت فوتبال استان و نیز همچنین حضور قدرتمند در سطح اول فوتبال کشور و کسب نتایج قابل قبول ، وجود زیرساخت های سخت افزاری استاندارد و حرفه ای از جمله ورزشگاه استانداردبا ابزار استاندارد است. در ادامه به تشریح این ابزار خواهم پرداخت. استادیوم کهنه و قدیمی جهان پهلوان تختی اردبیل نمونه ای از زیر ساخت های فوتبال استان می باشد.این ورزشگاه به شدت فرسوده شده است و جالب تر اینکه این استادیوم به سختی مجوز برگزاری مسابقات لیگ دسته اول برای بازی های تیم شهرداری اردبیل را بدست آورده است !! چمن این ورزشگاه نیاز اساسی به بازسازی و زه کشی و آبیاری پیشرفته دارد. چمن ورزشگاه تختی در فصل سرما به دلیل برف و باران در شرایط نامطلوبی برای برگزاری یک مسابقه فوتبال قرار می گیرد و در فصل سرما به شدت به زردی می رود و آب گرفتگی و پستی و بلندی های زیادی در نقاط مختلف زمین دیده می شود.جایگاه تماشاگران باید صندلی گذاری و شماره گذاری شودو نور ورزشگاه باید بازسازی شده و در حد استاندارد برای مسابقات آماده شود. رختکن تیم ها و داوران به شدت فرسوده است.جایگاه خبرنگاران و گزارشگران تلویزیون تعبیه نشده است و بسیاری موارد دیگر که نیازمند توجه جدی مسئولان استان است.
در سویی دیگر ، استادیوم علی دایی که چند سال پیش افتتاح شده است عملا به دلایل زیادی که اشاره خواهم کرد از حداقل ترین امکانات محروم است. ازنمای بیرونی، این استادیوم مجهز و شیک به نظر می رسد ولی در داخل ورزشگاه مشکلات عدیده ای وجود دارد . کامل نشدن رختکن تیم ها و نیز عدم تجهیز رختکن ها به امکانات گرمایی و فرسوده شدن بخش هایی از چمن مصنوعی از مهمترین آنها می باشد . اصلی ترین مشکل ورزشگاه عدم تحویل رسمی آن به اداره کل ورزش و جوانان استان می باشد.این ورزشگاه هنوز در اختیار اداره کل راه و شهرسازی بوده و این خود دلیل عدم بهره برداری کامل ازاستادیوم علی دایی است .
از سوی دیگر تیم هایی همچون شهرداری اردبیل و تیم های دیگر از داشتن حداقل ترین امکانات برای برگزاری تمریناتشان محروم هستند که این به عدم وجود زیرساخت فوتبال اردبیل برمی گردد.به عنوان مثال تیم شهرداری اردبیل به دلیل نبود زمین تمرین اختصاصی ، مجبور است در زمین های دیگر به تمرین بپردازد که این زمین ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. از اصلی ترین امکاناتی که هر تیم فوتبال باید داشته باشد داشتن زمین تمرین اختصاصی برای خودش است تا بتواند برنامه های آماده سازی را در آن انجام دهد.
در شرایط حاضر که زیرساخت های مناسبی برای فوتبال استان وجود ندارد باید انتظارات و توقع هواداران و کارشناسان و اهالی فوتبال در حد منظقی و با توجه به شرایط و امکانات حال حاضر باشد.لذا تجربه تیم های شهرستانی دیگری که در همان سال صعود به لیگ برتر به دلایل مشابه مثل تیم های گهر درود و نفت مسجد سلیمان ، سقوط به دسته پایین تر را تجربه کردند را تکرار نکنیم و از الان به فکر بازسازی و تقویت زیرساخت های سخت افزاری اردبیل باشیم نه به فکر صعود و انتظارات بی منطق و خارج از توان و ظرفیت زیرساخت های فوتبال استان ! برای میسر شدن این امر مهم بایداهتمام ویژه ای از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و دولت انجام گیرد و از طریق تصویب و اختصاص بودجه برای بازسازی و استاندارد سازی ورزشگاه های فوتیال اردبیل واستان با طرحی کارشناسانه و منطبق بر استانداردهای تعریف شده برای بازسازی ورزشگاه های فرسوده اقدام لازم انجام شودتا برای کامل شدن ورزشگاه های جدید قدم های موثرتر و با برنامه تری برداشته شود.
یکی از بزرگترین کارخانههای نساجی در خاورمیانه و دنیا به نام آرتا تجارت زرین است که بانک ها آن را تصاحب کردهاند و اعلام ورشکستگی کرد و در حال حاضر نیز یک گروهی آنجا را اجاره کرده و با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت میکنند.
اهمیت استقلال ملی در تامین پوشاک و جنبههای مختلف فرهنگی و اقتصادی مدیریت زنجیره تولید آن از هر زاویهیی که مورد بررسی قرار گیرد یک موضوع کاملا راهبردی است. موضوعی که ظاهراً کمترین ارزش را در نزد تصمیمگیران سیاستهای کلان صنعتی کشور داشته است.
پوشاک به عنوان نقطه آخر زنجیره تولید بلند صنایع نساجی، بهنوعی لکوموتیو این صنعت است و مدیریت ناصحیح آن تمامی این زنجیره را تحت تاثیر قرار میدهد. البته بر این باورم که در ایران اصلا صنعت پوشاک وجود ندارد. زمانی که تعدادی از واحدهای صنعتی تصمیم میگیرند که در انجمن یا اتحادیه جمع شوند، آن زمان یک صنعت شکل میگیرد. این در حالی است که در چرخه تولید کشور، ۱۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که مشغول به فعالیت هستند. واحدهای صنعتی که بسیار معدود و محدود هستند. البته آمارهای گفته شده به اینجا ختم نمیشود. در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار واحد صنفی کوچک کارگاهی و صنفی در کشور در حال فعالیت هستند.
بنابراین با توضیحاتی که داده شده به این نتیجه باید رسید که در کشور ما صنعتی به نام صنعت پوشاک وجود ندارد. چرا که هیچگاه زیرساختهای مناسب برای قدرتمند شدن این صنعت وجود نداشته است و در برنامهریزیهای هیچ دولتی نیز تدابیر لازم برای توسعه آن اندیشیده نشده است. زمانی که صنعتی نداریم، چطور روی بحث توسعه صادراتی آن فکر و برنامهریزی کنیم. در حال حاضر وسعت بازار پوشاک کشور ۷میلیارد دلار بازار پوشاک است که حدود ۲میلیارد دلار آن را خودمان تامین میکنیم، ۵ میلیارد دلار دیگر هم به صورت قاچاق از کشورهای دیگر وارد ایران میشود. بنابراین، قاعدتا بزرگترین تهدید این بازار قاچاق است. قاچاق در این بازار به یکی از معضلاتی تبدیل شده که تاکنون نتوانستهایم برای بهبود این شرایط چارهیی بجوییم.
از سوی دیگر وضعیت واحدهای صنعت نساجی کشور، اصلا مناسب نیست. زیرا این واحدها همانند بسیاری از صنایع دیگر در حال حاضر با رکود دست و پنجه نرم میکنند. اکنون واحدهای نساجی کشور به صورت میانگین با حدود ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت میکنند و دلیل اصلی این موضوع هم رکود حاکم بر بازار است. با این حال امیدورایم با تدابیری که دولت یازدهم برای گذر از دوران رکودی در نظر گرفته است بعد از لغو تحریمها شرایط بهبود یابد و رکود از سر اقتصاد ایران باز شود.
در حال حاضر تنها واحد ورشکسته نساجی کشور یک واحد دولتی به نام آرتا تجارت زرین در اردبیل است که شاید بشود گفت یکی از بزرگترین کارخانههای نساجی در خاورمیانه و دنیا باشد که بانکها آن را تصاحب کردهاند و اعلام ورشکستگی کرد و در حال حاضر نیز یک گروهی آنجا را اجاره کرده و با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت میکنند. اگر میانگین کلی فعالیت صنعت نساجی را در نظر بگیریم، واحدها امروز با حدود ۳۰ درصد ظرفیتشان فعالیت دارند، یعنی کمتر از نصف و دلیل اصلی این موضوع هم رکود حاکم بر بازار است. رکود در شرایطی اتفاق افتاده که قدرت خرید مردم بهشدت کاهش پیدا کرده و کالایی مثل پوشاک، که اولویت دوم یا سوم مردم است به اولویت ششم و هفتم تبدیل شده؛ یعنی اجاره منزل، مواد غذایی و خیلی از هزینههای دیگر، جایگزین خرید پوشاک شده است.
تمام درآمدهای نفتی سرشاری که در دولت گذشته وجود داشته است خرج هیچ و پوچ شده و حالا دولت منابعی در اختیار ندارد تا بتواند به حمایت از واحدهای صنعتی بیاید و کمبود نقدینگی کنونی را بر طرف کند یا سرمایه در گردش به واحدها تزریق کند و همه این فشارها باعث شده تا امسال شاهد بدترین شرایط صنعتی در بین سالهای گذشته باشیم.
در طول این سالها هیچگاه چنین وضعیتی را در صنعت نساجی شاهد نبودهایم. باوجود اینکه به سمت پایان سال میرویم و کارخانهها باید فعالیتشان را بیشتر کنند، خیلیها تصمیم به توقف تولید گرفتهاند. علاوه براین در صنعت نساجی در سال قبل وسال جاری حتما شاهد تعدیل نیرو هم بودهایم اما آمار دقیقی از آن وجود ندارد که بخواهم آن را اعلام کنم.
در پایان باید گفت صنعت نساجی مهمترین تجربه کشور در واگذاری واقعی صنعت به بخش خصوصی است که متاسفانه به دلیل عدم تصمیمگیری مناسب در شکلدهی ساختار حاکمیتی تنظیمگر آن، هر روز ضربهیی محکمتر به بدنه تنومند آن وارد میشود. ضرباتی که هر کدام آنها برای از پا درآوردن هر صنعت دیگری کافی است. به عنوان نمونه ذکر این مثال کافی است که حجم پوشاک وارداتی قاچاق دو برابر پوشاک وارداتی رسمی است. بررسی مختصر صنایع نساجی و پوشاک نشان میدهد، تعداد و وزن تصمیمات آسیب زننده به تولید ملی در این صنعت نگرانکننده خواهد بود.
اردبیل-ایرنا- فرماندار پارس آبادمغان گفت: بر اساس قانون، دهیاران حق ورود به تبلیغات و دخالت و تبلیغ به نفع یا ضرر نامزدی را در انتخابات ندارند.

به گزارش ایرنا، مهدی احمدی امروز پنجشنبه در همایش دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی پارس آباد افزود: دهیاران باید با رعایت اصل بی طرفی و حفظ استقلال خود، زمینه و بستر را برای حضور پرشور و شعور و حداکثری آحاد مردم مهیا کنند.
وی با تاکید بر اینکه دهیاران به هیچ عنوان حق استفاده از امکانات و اموال دولتی له یا علیه هیچ یک از نامزدان انتخابات را ندارند، اضافه کرد: انتخابات پیش رو از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است از این رو باید دست اندرکاران و مجریان انتخابات تلاش کنند تا شاهد یک انتخابات سالم با حضور حداکثری مردم در این منطقه باشیم.
وی از اختصاص 14میلیارد ریال به دهیاری های این شهرستان در نیمه اول سال جاری خبر داد و گفت: شوراهای اسلامی و دهیاران با هماهنگی و برنامه ریزی کارشناسی شده میان مدت و بلندمدت در جهت عمران و آبادانی اقدام کنند.
فرماندار پارس آباد دهیاران وتمامی شوراهای اسلامی را به همکاری با دستگاه های اجرایی فراخواند و اظهار کرد: برای تکمیل و اتمام پروژه های بیمارستان 120 تختخوابی – فرودگاه و منطقه آزاد تجاری و صنعتی و همچنین پروژه پایاب سدخداآفرین پیگیری های لازم در حال انجام است.
پارس آبادمغان در شمال استان اردبیل و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
![]() |
گروه سیاسی: روز یک شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ خبرگزاری ایلنا مصاحبهای با آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر کرد که ایشان در این مصاحبه در باره کارکرد مجلس خبرگان رهبری و ضرورت نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری مطالبی را بیان کردند. و این، موجی از مخالفت و انتقاد را موجب شد و منتقدان در واکنشهای خود به گونهای القا کردند که آقای هاشمی در صدد برنامه سازی برای خبرگان آینده است و با طرح این مطالب، اهداف خاصی را دنبال میکند! در حالی که این حضرات، اگر کمی با تأمل و انصاف به اظهارات آقای هاشمی بنگرند، خواهند دید که برداشت درست و صوابی از اظهارات ایشان نکردهاند.
چیزی که منتقدان را آزرده و نگران کرده، این بخش از سخنان ایشان است که گفتهاند: «... اگر بخواهیم وظیفه خود را به خوبی انجام بدهیم، همه کارهای کشور زیر نظر رهبری است و ما نباید از آنها غافل باشیم. رهبری قدرت مطلق کشور هستند، لذا ما باید لااقل نهادهایی را که زیرنظر رهبری هستند و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود و اگر حسنی هم دارند، آن حسن را بزرگ و تشویق کنیم. این کار تا به حال میشد، اما قوانینی را که خودمان گذراندیم، محدود است. در آینده خبرگان دیگری میآید که باید ببینیم چه کار میکند...»
واکنشهای تند در برابر این اظهارات، دو دلیل و انگیزه بیشتر نمیتواند داشته باشد: یا باید این هجمههایِ در قالب انتقاد را حمل بر مواضع سیاسی و جناحی کنیم و یا معتقد باشیم که آنان ـ منتقدان، لااقل ـ در این زمینه از مواضع مقام معظم رهبری آگاهی درستی ندارند و نمیدانند که ایشان در این باره چه بیانات استوار و محکمی فرمودهاند که اگر همین مطالب را آقای هاشمی بیان میکرد، خدا میداند که با چه واکنش سختی مواجه میشد!
اکنون تنها سه نمونه از مطالب و مواضع معظم له را که در این زمینه ایراد فرمودهاند، مرور میکنیم:
در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۹/ ۱۲/ ۱۳۷۹)
پرسش: آیا نهادها و دستگاه های مربوط به رهبری تحت نظارت و بازرسی هستند یا فوق نظارتاند؟ آیا نمایندگان شما در نهادها و استانها نظارت میشوند؟
پاسـخ: من عرض میکنم، هیچکس فوق نظارت نیست. خودِ رهبری هم فوق نظارت نیست؛ چه برسد به دستگاه های مرتبط با رهبری. بنابراین، همه باید نظارت شوند. نظارت بر کسانی که حکومت میکنند ـ چون حکومت بهطور طبیعی به معنای تجمّع قدرت و ثروت است؛ یعنی اموال بیتالمال و اقتدار اجتماعی و اقتدار سیاسی در دست بخشی از حکّام است ـ برای اینکه امانت بهخرج دهند و سوء استفاده نکنند و نفسشان طغیـان نکنـد، یـک کارِ لازم و واجـب اسـت و باید هـم باشـد. البتـه این تقسیــم بنـدی ـ نهادهای زیر نظر رهبری و نهادهای غیر زیر نظر رهبری ـ تقسیمبندىِ غلطی است؛ ما چنین چیزی نداریم. طبق قانون اساسی، سه قوّه مجریه و قضاییه و مقنّنه زیر نظر رهبریاند. دستگاههای دیگر نیز همینطورند. زیر نظر رهبری بودن به معنای این نیست که رهبری، دستگاهی را مدیریت میکند؛ اما بههرحال فرقی نمیکند؛ لازم است نظارت شوند. البته نظارتها در کشور ما متأسفانه هنوز تخصّصی، علمی و کارآمد نیست. در مواردی، بیطرفانه هم نیست؛ این را بایستی اعتراف کنیم. البته همه نهادهای دولتی و عمومی باید از محاسبه باکی نداشته باشند. آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است. حسابشان را پاک کنند تا از محاسبه باکی نداشته باشند. بنابراین، چنین نیست که دستگاه های مربوط به رهبری از نظارت معاف باشند؛ نه، بهنظر ما بازرسیها لازم است. البته الآن هم هستند و نظارت هم میشوند. البته معنای این حرف این نیست که هیچ خطایی اتفاق نمیافتد؛ اما بنابر مسامحه کردن و اجازه خطا دادن نیست.
جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۲۲/ ۱۲/ ۱۳۷۹)
پرسش: نظارت بر عملکرد ولی فقیه چگونه است؟ در شرایط امروز، مجلس خبرگان سالی دو بار جلسه میگذارد و بیشتر به دادن بیانیه اکتفا میکند. آیا با این رویه، مجلس خبرگان میتواند نظارتی روی ولی فقیه داشته باشد؟
پاسخ: مجلس خبرگان یک هیأت تحقیقی دارد؛ مسؤول رسیدگی به کارهای رهبری، آن هیأت تحقیق است. کار آن هیأت سالی یک بار نیست؛ آنها کار خودشان را میکنند، کار رهبری هم جلوِ چشم همه است. خوشبختانه دستگاه رهبری و کارهای رهبری چیزهای پنهانی نیست؛ چون وظایف رهبری و کارکردهای او مشخّص است. آن هیأت میآید، تحقیق و پرسوجو میکند. پشت سر هیأت تحقیق، مجلس خبرگان است که این هیأت میرود به آنها گزارش میدهد. اعضای مجلس خبرگان در یکی دو روزی که جلسه دارند، بحث های زیادی میکنند. اینطور نیست که فقط یک بیانیه بدهند. بله؛ بیانیهاش در رسانهها منعکس میشود؛ اما در آنجا بحث های زیادی میشود و نظرات گوناگونی ابراز میگردد. بنابراین، آنها کار خودشان را انجام میدهند. سالی دو بار جلسه هم برای آن مجموعه سنگین، چیز کمی نیست. جلسات مجلس خبرگان قبلاً سالی یک بار برگزار میشد، اما اخیراً چند سالی است که سالی دو مرتبه تشکیل جلسه میدهد. پشت سر مجلس خبرگان هم مردم هستند.
نظارت هم باید جدّی و بدون رودربایستی باشد. این نظر خود من است و بارها هم به اعضای خبرگان و غیر خبرگان و دیگران این را گفتهام. من نظارت را دوست میدارم و از گریز از نظارت - اگر در کسی و در جایی باشد - بهشدّت گلهمندم. بر خود من هم هرچه بیشتر نظارت کنند، خوشحال ترم؛ یعنی هیچ احساس نمیکنم که نظارت، برای من سنگینیای داشته باشد. بنابراین، خرسندم که این نظارت انجام گیرد. البته اگر کسی نظارتی کرده باشد و چیزی بداند؛ راهش این است که به مجلس خبرگان اطّلاع دهد؛ آنها یقیناً استفاده خواهند کرد.
بیانات در خطبههای نماز عید سعید فطر (۲/ ۸/ ۱۳۸۵)
«... کار مهم خبرگان در درجه اول، همین انتخاب است و در درجه دوم، نظارت بر وضع رهبر موجود و حاضر، که متوجه باشند و ببینند آیا صلاحیتها در او باقی است؟ آیا علم او، تقوای او، مدیریت او، تدبیر او، خلوص او و صدق او باقی است؛ یا از حد نصاب پایین افتاده است؟ باید نظارت داشته باشند. این کارِ مهم مجلس خبرگان است. هیچ دستگاه دیگری در کشور وجود ندارد که بتواند این کارِ مهم را انجام بدهد و قانون به آن، چنین اجازهای را داده باشد و چنین تکلیفی را کرده باشد. بنابراین، انتخابات مجلس خبرگان بسیار حساس است...»
در پایان یادآوری دو نکته نیز ضروری است:
الف) رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا مدعی نشده اند که نظارت بر نهادهای زیر مجموعه رهبری مطابق با فلان ماده از مواد قانون اساسی است تا ایراد شود که «در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم!»
ب) فرموده اند «طبیعی است که مقوله «تشخیص» از «نظارت» جداست و این دو تلازمی با هم ندارد!» در حالی تشخیص و آگاهی یافتن، بدون نظارت هرگز عملی نیست و چگونه می شود علم، تقوا، مدیریت، خلوص و ورع را بدون نظارت و بررسی مشخص کرد و حد نصاب آن را فهمید؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حبیب عبودی شامگاه پنجشنبه در گردهمایی اعضای هیئت رئیسه موسسه تولید واکسن و سرم رازی در هتل لاله سرعین اظهار کرد: موسسه رازی با قدمت 90 ساله خود در تولید واکسن و سایر فرآوردههای بیولوژیکی ورود پیدا کرده و توانسته است بیش از 73 محصول تولید شده را روانه بازار مصرف کند.
وی گفت: ما تنها موسسه دولتی هستیم که در حوزه تحقیق و پژوهش در مورد بیماریها و تولید یکجای واکسن و سرم مورد نیاز آنها ورود پیدا کردیم، به طوری که موسسه رازی 9 واکسن مهم و استراتژی و هفت واکسن انحصاری را تولید و روانه بازار کرده است.
عضو هیئت علمی و کارشناس ارشد روابط عمومی موسسه سرمسازی و تولید واکسن رازی ادامه داد: ما در تولید واکسن دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، و قطره فلج اطفال با نشان موسسه رازی در سطح کشور موفق عمل کردیم، به طوری که در حال حاضر در کشور بیماری فلج اطفال در حال کنترل است و به رغم آلوده بودن کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و عراق به ویروس فلج اطفال که انتقال آن نیز سریع است، ما ایمنی بالایی را در کشور در سایه تولید واکسن آن به وجود آوردیم.
عبودی در زمینه تولید واکسن طیور نیز گفت: کشور ما به هفت میلیارد دز واکسن نیاز دارد که موسسه رازی سه میلیارد دز آن را تولید میکند که 40 درصد نیاز کشور است.
وی عنوان کرد: البته آمادگی داریم واکسن طیور را در صورت صلاحدید مسئولان تا 100 درصد نیاز کشور تولید و تامین کنیم، به شرط آنکه جلوی واردات آن گرفته شده و حمایت مالی از موسسه رازی انجام شود.
عضو هیئت علمی و کارشناس ارشد روابط عمومی موسسه سرمسازی و تولید واکسن رازی از فراهم بودن زیرساختهای تولید 100 درصدی واکسن طیور در کشور خبر داد و گفت: در بحث واکسن دامی نیز تا 90 درصد نیاز کشور را تامین میکنیم.
عبودی تصریح کرد: ما در تولید آنتیسرمهای ضد مار و عقربگزیدگی نیز تا 100 درصد نیاز کشور را تامین میکنیم.
وی از صادرات محصولات موسسه رازی به عراق، افغانستان و برخی کشورهای همسایه خبر داد و گفت: هر چند موسسه رازی به شرایط استاندارد مورد درخواست کشورهای اروپایی تولیدی نداشته، ولی توانسته نیاز کشورهای خاورمیانه و منطقه را با استانداردهای مناسب تامین کند، به طوری که شعار ما تبدیل بزرگترین موسسه تحقیقاتی و تولید واکسن جهان اسلام است.
عضو هیئت علمی و کارشناس ارشد روابط عمومی موسسه سرمسازی و تولید واکسن رازی افزود: ما در زمان تحریم نیز به رغم برخی مشکلات توانستیم در بسیاری از حوزهها 100 درصد نیاز کشورمان را تامین کنیم و حتی زمینه صادرات خوب سرم و واکسن را که ارزش چندین برابری در مقابل صادرات نفت دارد، تامین کنیم.
عبودی یادآور شد: موسسه رازی در شش استان کشور شامل اهواز، اراک، کرمان، مشهد شیراز و یزد شعبه دارد و در 34 استان کشور نمایندگی رسمی فروش محصولات داریم.
وی تصریح کرد: اگر مسئولان استان اردبیل نیز با توجه به ظرفیت و توانمندی دام و طیوری که در این استان وجود دارد، اعلام آمادگی برای سرمایهگذاری نمایندگی موسسه رازی داشته باشند، در این حوزه میتوانیم ورود پیدا کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عبودی در پایان سخنان خود با بیان اینکه پنج محصول جدید موسسه واکسن و سرمسازی رازی در سال آینده راهی بازار میشود، اظهار کرد: این محصولات، محصولات جدیدی است که قطعا میتواند مانع از واردات کشورمان در این حوزه باشد