انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

راه آهن اردبیل/

البته این طرح از جمله پروژه هایی است که قطعا در انتخابات آتی نیز یک پای تبلیغات کاندیداها به حساب خواهد آمد.

حال معیشت و اقتصاد این روزها هیچ سنخیتی با فضای شور و شوق انتخاباتی ندارد و در فاصله میان رکود معیشت و اقتصاد و شور و شوق انتخابات، کاندیداهایی با شعارهای متعدد و گاه عجیب و غریب قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  ، در آستانه انتخابات مجلس، در حالی که هر کدام از کاندیداها، شعارهایی سر می دهند و در حالی که نمایندگان سابق، از عملکرد خود دفاع کرده و نمره بالایی به خود می دهند، و شور و شوقی سیاسی موج می زند، اما گشت و گذاری در گوشه و کنار استان نشان می دهد که شرایط اقتصادی و معیشتی و نیز شهرک های صنعتی نیمه خفته، هیچگاه شور و شوقی به اندازه ستادهای انتخاباتی نداشته و ندارند.

در این میان کاندیداهایی از گذشته و حال شعارهایی سر می دهند که اگر تاکنون بدانها عمل می شد، امروز، رکود در اقتصاد، خفتگی شهرک های صنعتی، نیمه کار ماندن پروژه راه آهن و بسیاری دیگر از مشکلات را شاهد نبودیم و پروژه های نیمه تمام و  حتی راکد مانده استان به گورستانی برای بودجه عمرانی تبدیل نمی شد که گواه کاستی در عملکردها نیز باشد.

راه آهن اردبیل

حال در این میان در سنجش میزان عملکرد بهارستانی های اردبیل پروژه راه آهن نمونه ای از خروارها وعده های انتخاباتی است که البته به قصه تکراری و پرغصه تبدیل شده است به طوریکه انگار تا مدتها نباید انتظاری برای شنیدن صدای سوت آن داشت.

البته این طرح از جمله پروژه هایی است که قطعا در انتخابات آتی نیز یک پای تبلیغات کاندیداها به حساب خواهد آمد.

پروژه ای که در فروردین 92، علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی، درباره این طرح، ایده‌ای بزرگ‌تر و شبیه به یک آرزو را بیان کرد.

او گفت: با تکمیل پروزه  راه آهن اربیل- میانه، این راه‌آهن از طریق کشور آذربایجان به راه آهن مسکو، متصل خواهد شد.

 

نیکزاد، این طرح را مهم‌ترین طرح وزارتخانه متبوع خود در شمالغرب کشور عنوان کرده بود که در خصوص منابع آن، تدارک‌های خاصی نیز دیده شده است.

اما بعد از پایان دولت احمدی نژاد، رئیس جمهور روحانی در یکی از اولین سفرهای خود، وارد اردبیل شد، که البته به شعارهای مردم این شهر در خصوص راه آهن به عنوان مهم‌ترین مطالبه، واکنش خاصی نشان نداد.

در چنین شرایطی بود که نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم راه آهن اردبیل- میانه را  پروژه بدون مطالعه و بی‌برنامه عنوان کرد.

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار سبلانه، با بیان اینکه بحث اصلی در رابطه با  راه آهن اردبیل- میانه، نبود مطالعه در مورد مسیریابی این پروژه است گفت: متاسفانه راه آهن اردبیل – میانه بدون مطالعات زمین شناسی صورت گرفته و  اراضی ناپایدار و کوهستان‌های صعب‌العبور درآینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد وکما اینکه در حال حاضر نیز با ترک خوردگیهای ایجاد شده در تونل‌ها این مشکلات نمود پیدا کرده است.

 

وی همچنین به مسیر 30 کیلومتری پروژه، که پیچیده‌ترین مسیر محسوب می‌شود وهنوز هیچ طرحی برای آن صورت نگرفته اشاره و عنوان کرد: این مسیر به دلیل گذر از دریاچه شهریار نیاز به زیر ساخت‌های مناسب دارد و در این مورد وزارت نیرو هشدا‌رهای لازم را داده است.

نماینده اردبیل این پروژه را فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و اجتماعی دانسته و در عین حال گفت: با صرف یک سوم بودجه لازم برای تکمیل این  پروژه، می‌توان راه آهن را از مسیر بستان آباد-سراب  ادامه داد که این موضوع به دلیل در برگیری شهرستا‌ن‌های نیر و سرعین توسعه گردشگری را نیز شامل می‌شود.

حقیقت پور با اشاره به مشکلات فرودگاه اردبیل و همچنین جاده سرچم، راه آهن اردبیل – میانه را نیز تکرار اشتباهات گذشته عنوان کرد و ادامه این روند را خیانت به مردم منطقه عنوان کرده و پیگیری موضوع از طریق قوه قضائیه را مورد تاکید قرار داد.

حال پروژه ای که نزدیک به 11 سال از عمر خود را گذرانده بود و میلیاردها تومان نیز برای آن هزینه شده بود به پروژه ای کاملا اشتباه و بی برنامه تبدیل شد.

حال بار دیگر باید منتظر ماند و بعد از سال ها دید که سرنوشت راه آهن اردبیل از کدام مسیر رد خواهد شد و دست تقدیر – نه دست تدبیر- آن را به کدامین سمت خواهد برد.

 

منطه آزاد اردبیل:

اینکه حال این شهر برازنده این شعارها نیست، به موضوع منطقه آزاد شدن یا نشدن اردبیل هم بر می گردد که  نتوانست انتظارات مردم استان را برآورده کند.

منطقه آزادی که بسیاری از آن به عنوان شاه کلید دولت تدبیر در توسعه استان اردبیل یاد می کردند و موجی از خوشحالی را در میان مردم اردبیل به جریان انداخته بود.

 

هر چند این منطقه از همان ابتدا حواشی زیادی را در کنار خود می دید؛ از الحاق قسمت هایی از استان به منطقه آزاد ارس گرفته تا طرح منطقه آزاد مستقل برای استان اردبیل که با مخالفت نمایندگان مجلس در صحن علنی، هر دو مسیر به بن بست خورد.

اما این ها تنها دو نمونه از پروژه ها و طرح هایی نافرجام بودند که نمایندگان وعده عملی شدن آنها را داده بودند. هرچند در خصوص منطقه آزاد، رایزنی هایی از سوی نمایندگان برای رای گیری مجدد در صحن مجلس در حال انجام است.

 

شهرک صنعتی یا همان شهرک قفل ها

نبود کارخانه های مولد در استان از مشکلات دیگری است که در کنار افزایش جمعیت، موجی از بیکای جوانان را به دنبال داشته است.

شاید اگر این روزها گذری از صنعتی‌ترین شهرک اردبیل داشته باشیم سکوت عجیبی احساس می شود شیشه های شکسته و قفل های زده شده بر در کار خانه‌ها از روزگار مردمی حکایت می‌کنند که آرزویشان دیدار با مسئولی درجه چندم است تا از مشکلاتشان بگویند.

 

تولید کنندگانی که دست از تولید برداشته و عطای کارخانه‌هایشان را بر لقایش بخشیده‌اند.

البته در این بین کارخانه هایی هستند که هنوز در حال فعالیت بوده و به کار خود ادامه می دهند که البته آنها نیز از وضعیت موجود گلایه مندند؛ آنها هم روزگار می‌گذرانند تا شاید در گذر از گیر و دار مشکلات به نان و نوایی برسند.

عدم حمایت ارگانها از این واحدهای تولیدی از جمله دلایلی است که کارخانه‌داران، ابراز ناراحتی می‌کنند.

 

نبود معافیت مالیاتی، عدم دریافت تسهیلات با درصد مناسب، مشکلات مربوط به ضمانت نامه‌های بانکی و بروکراسی های اداری و صدها ناملایماتی که دست به دست هم داده اند بر تعطیلی کارخانه ها.

این روزها که بحث حمایت از تولید داخلی و درون زا بودن اقتصاد مقاومتی نیز مطرح است، شاید تعطیلی کارخانه ها آب سردی باشد بر پیکیر نیمه جان صنعت.

البته در این میان شاید بتوان از پروژه های دیگر همچون سد کلاسر نیز سخن گفت.

 

سدی که  با صرف هزینه های میلیاردی عملا هیچ فعالیتی در آن صورت نمی گیرد و ناراحتی و گلایه های  اهالی منطقه را به همراه داشته است.

در کنار این موضوعات باید به عدم توجه به ظرفیت های گردشگری و کشاورزی استان نیز اشاره کرد.

هر چند در این میان فعالیت هایی همچون پل معلق مشگین شهر، سد گیوی، سد عمارت و برخی دیگر از اقدامات  موثر صورت گرفته است اما قطعا اینها کافی نیستند.

اما نکته مهم در این زمان هدر رفتن بیت المال در طرح های  کلنگ زده شده است که به  چاله ای عمیق تبدیل شده  است و بودجه عمرانی را می بلعد اما نتیجه کار، تنها پیش روی سانتی متری پروژه هاست.

 البته در این میان نکته جالب امتیازی است که نمایندگان استان به عملکرد 4 ساله خود داده اند.

 

افضلی فرد: نمره 18 را منصفانه می دانم

 

مصطفی افضلی فرد می‌گوید: در صورتی که مجموعه عملکردها در حوزه قانون گذاری، حوزه انتخابیه و کمیسیونها بررسی و منصفانه قضاوت شود، نمره 18 را منصفانه می دانم.

البته افضلی فرد در این میان عملکرد ضعیفش را در اطلاع رسانی به مردم می داند و می گوید: در مورد عملکردها برخی 20 درصد کار انجام داده‌اند اما اطلاع‌رسانی عملکردشان در حد صد در صد بوده  است، اما بنده با اینکه تا 80 درصد کار کرده ام اما اطلاع رسانی عملکردم در حد 20 درصد هم نبوده است.

 

اسدی: از خودم راضی ام

 

یونس اسدی نماینده مردم مشگین شهر در مجلس، نمره به عملکردش را کار درستی نمی داند و نمره مجلس فعلی را 14 از 20 می داند و از مردم می خواهد که نمره او را محاسبه کنند.

او البته اعتقاد دارد در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی اش بویژه در حوزه کشاورزی و گردشگری گام های خوبی برداشته و از عملکردش راضی است.

 

برومند: "اساسی" کار کرده ام

 

حبیب برومند داش‌قاپو که می‌گوید: به کارهایی که قبلا هیچ نماینده ای آن را انجام نداده، پرداخته ام؛ از جمله اینکه برای تخصیص اعتبار ویژه مهارهای آبهای مرزی و حفظ خاک از محل صندوق توسعه ملی تلاش گسترده ای انجام داده ام؛ اساسی کار کرده ام و نمره 18/50 را به خود می دهد.

 

پیرموذن: نمره 20 به خودم می دهم

 

               

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل ، نیر، نمین و سرعین در پاسخ به نمره عملکرد خود در طول دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی می گوید: با توجه به محدودیت های مالی و ساختار فعلی مجلس نهم، نمره 20 به خودم میدهم.

البته او نوکری و خدمت به مردم را مهمترین کار نماینده می داند که البته به گفته خودش، این کار را هم به خوبی انجام داده است.

 

جعفری بنه: بهترین عملکرد را داشته ام

 

 

جلیل جعفری بنه که از انعکاس داده نشدن عملکردهای نمایندگان فعلی استان از طرف صدا و سیمای این استان به شدت ناراحت است نمره 20 به عملکردش در مجلس نهم داد.

این نماینده دلیل دادن نمره 20 به خودش را فعالیت‌های شبانه روزی‌اش و صرف نکردن حتی یک لحظه زمان با ارزش نمایندگی مجلس به کاری غیر از نمایندگی آن هم در وضعیت فعلی اقتصاد کشور عنوان کرد.

سد کیوی، جاده فیروز به خلخال، جاده خلخال به کیوی، و بیمارستان 32 تختخوابی و گرفتن ردیف ملی برای محور خلخال به پونل آن هم در شرایطی که پروژه‌های انگشت‌شماری از کمیسیون 215 مجوز گرفته‌اند؛ عمده پروژه‌هایی هستند که به گفته جلیل جعفری بنه در دوره مجلس نهم در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر اتفاق افتاده است. 

 

حقیقت پور: هیچ ماست بندی نمی گوید ماستش ترش است/ مردم باید نمره دهند

 

منصور حقیقت پور می‌گوید: تمام تلاش خود را برای توسعه همه جانبه استان اردبیل به کار گرفته ام و 5 هزار فرصت شغلی تعریف کردیم که در حال طی مراحل است، در این وانفسای بیکاری و مشکلات اقتصادی ساماندهی 5 هزار فرصت شغلی امتیازی بزرگ برای توسعه استان است.

 او برای گرفتن نمره خود منتظر 7 اسفند است تا مردم نمره  او را اعلام کنند.

 

میر قسمت موسوی اصل: در زمینه عمران و آبادانی کارهای خوبی انجام داده ام

میر قسمت موسوی اصل نماینده مردم گرمی نیز نمره 18 را برای خود عادلانه می داند و حضوری فعال در قانونگذاری ، کمیسیون و صحن علنی مجلس و کارهای عمرانی انجام شده را دلیلی می داند بر این نمره.

حال با توجه به تمامی این آمارها شاید قضاوت مردم بهترین و مناسب ترین کار برای ارزیابی عملکرد نمایندگان استان باشد.

با این حال تنها چیزی که از حال و هوای شهر می توان فهمید این است که حال این شهر، برازنده این شعارها نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی