تلاش دولت برای تخلیه انبارهایش با تسهیلات بانکی
دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹ ق.ظ
کرباسیان: 3 میلیون تن فولاد در کارخانهها دپو شده است/معاون وزیر صنعت از پیشنهاد این وزارتخانه برای حل رکود صنعت فولاد خبر داد و گفت: پیشنهاد کردهایم وامی همانند خرید خودرو به صنعت فولاد اختصاص پیدا کند...
نویسنده : بهناز قاسمی

درسالهای اخیر، همزمان با سیاستهای انقباضی دولت در تمام بخشهای اقتصاد و تلاش برای پایین نگه داشتن نرخ تورم، تولید و صنعت به شدت دچار رکود شده است، البته دولتمردان پس از یک سال و نیم سکوت، سرانجام به رکود حاکم بر اقتصاد اعتراف کردند، به طوری که با ارائه طرح خروج از رکود و پرداخت تسهیلات به خرید خودرو و لوازم خانگی تلاش کردند خودروهای دپو شده در انبارها را تخلیه کنند.
اکنون نوبت به تخلیه انبارهای کارخانجات فولاد رسیده و وزارت صنعت طی طرحی خواستار پرداخت تسهیلات به کارخانجات فولادی شده است.
در این خصوص روز گذشته مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 3 میلیون تن از محصولات واحدهای تولیدی در کارخانجات فولاد دپو است، میگوید: این موضوع در کنار کاهش قیمتها و افزایش واردات ورقهای فولادی باعث شده کارخانجات در تأمین نقدینگی خود با مشکلات زیادی روبهرو شوند.
وی با بیان اینکه به رغم حجم صادرات افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای صادراتی باعث شده واحدها نتوانند در این بخش نیز عملکرد مناسبی داشته باشند، میافزاید: تحریمها نیز جابهجایی پول را در فروش محصولات برای کارخانجات با مشکلاتی روبهرو ساخته است. در کنار این امر رکود ساخت و ساز نیز باعث شده وضعیت واحدهای فولادی کشور هر روز وخیمتر شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار میدارد: خوشبختانه با پیگیریهای بهعمل آمده هفته گذشته جلسهای با معاون اول رئیسجمهور و نمایندگان بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامهریزی به همراه معاونت معدنی وزارت صنعت برگزار و در آن پیشنهادات مختلفی برای بهبود وضعیت واحدهای فولادی کشور مطرح شد.
کرباسیان با اعلام اینکه تمام مشکلات واحدهای فولادی کشور در این جلسه به صورت جدی مورد ارزیابی قرار گرفت، تصریح میکند: پیشنهادات رفع مشکلات واحدهای فولادی با جمعبندی تقدیم معاون اول شده است و امیدواریم در هفته آینده روال اداری خود را طی کند و آن بخشی که نیازمند مصوبه دولت نباشد، ابلاغ گردد.
وی میگوید: در این بسته پیشنهادی، تعرفه فولاد، مسائل بانکی و تأمین نقدینگی واحدهای فولادی بررسی و حتی سازمان مدیریت و برنامهریزی پیشنهاد کرده در بودجه سال آینده حمایت بیشتری را در بخش فولاد داشته باشد.
مدیرعامل ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه حتی پیشنهاد شده بستهای همانند خرید خودرو با سیاستهای تشویقی دولت برای تحریک تقاضا در بخش فولاد نیز انجام شود، میگوید: در بخش حقوق دولتی و حق انتفاع نیز قرار شده دولت حمایتهای لازم را از صنعت فولاد داشته باشد، همچنین در مورد تثبیت نرخ گاز نیز پیشنهادهایی شده است.
کرباسیان تصریح میکند: در بسته صادراتی نیز یک مشکل قدیمی هست که مواردی در بسته پیشنهادی وزارت صنعت برای حل مشکلات صنعت فولاد مطرح شده است.
آمادگی بخش خصوصی برای فروش فولاد دپو شده
یک عضو اتاق بازرگانی ایران در واکنش به اظهارات کرباسیان درخصوص طرح خروج از رکود فولاد در گفتوگو با «جوان» میگوید: صنعت فولاد گرفتار پیچیدگیهای خاصی شده که باید شفاف شود تا تصمیمگیریهای درستی صورت گیرد. وقتی واردات ورق مطرح میشود، آقایان باید توضیح دهند که چه نوع ورق و با چه ضخامتی وارد کشور میشود و دلیل عدم تولید آن در کشور چیست، اینکه از واردات به صورت کلی صحبت میشود، صرفاً فرافکنی است.
عباس وطنپرور با اشاره به اظهارات کرباسیان درخصوص دپوی ۳ میلیون تن فولاد میافزاید: باید آمار دقیقی از نوع فولادهای انبار شده ارائه شود و اینکه آیا بازار مصرف در داخل دارد یا خیر، آیا میلگرد است یا مقاطع فولادی ساختوساز و... چنانچه معاون وزیر صنعت علاقهای به فروش آن فولادها داشته باشد، بخش خصوصی کاملاً آمادگی دارد آن فولادها را به فروش رسانده یا صادر کند، اما وقتی خود کارخانجات فولادی کمک نمیکنند و خود را از صنعت جدا میبینند، ماجرای فولاد هم مانند صنعت خودرو و مصرفکنندگان میشود.
وی تصریح میکند: در حال حاضر یکی واحدهای فولادی بزرگ کشور از نظر تحویل کالا بدهکار است و به رغم اینکه فولاد دپو کرده از تحویل کالا خودداری میکند. اگر دپویی است که در بازار مشتری ندارد، مقصر خود کارخانه است، نه واحدهای پایین دستی فولاد، زیرا نتوانسته بدون نگاه به بازار کالایی را تولید کرده و صد البته با هزینه بالا.
مشاور اقتصادی سابق سندیکای لوله و پروفیل میگوید: اینکه معاون وزیر صنعت بازار فولادایران را با بازارهای جهانی مقایسه میکند، صحیح نیست، زیرا در شرایطی که در جهان به دلیل کاهش قیمت نفت، قیمت مشتقات نفتی و بنزین به طور طبیعی کاهش یافته، در ایران نرخ نفت و این کالاها رو به افزایش است و به همین نسبت قیمت سنگآهن و فولاد نیز کاهش یافته است، اما در ایران ما همچنان گرفتار سیاستهای ناهماهنگ دولتها هستیم و برخلاف بازارهای جهانی، قیمتها رو به افزایش است.
وی با تأکید بر هزینهبر بودن و قدیمی بودن دستگاهها و ماشین آلات در صنعت فولاد میگوید: ما نتوانستیم صنایع را بهروز کنیم و به دلیل مسائل اساسی موجود در این صنعت، همچنان تصمیمات دولتیها جزیرهای و مقطعی است که به عنوان مسکن دو تا سه ماهه مطرح میشود و به دلیل شکست در اجرا به فراموشی سپرده میشود.
وطنپرور با گلهگذاری از طرح خروج از رکود فولاد ایمیدرو میافزاید: در صنعت خودرو دولت به مصرف کنندگان نهایی خودرو تسهیلات داد، به طوری که تمامی خودروهای انبار شده فروخته شده و خودروسازان بیش از تولیداتشان خودرو پیش فروش کردند، اما آیا در صنعت فولاد هم به مصرف کننده نهایی میخواهند تسهیلات دهند؟ یا اینکه به فولادسازان دولتی به دلیل ناکارآمدی در مدیریت مجموعهشان به جای سوبسید دولتی وام بانکی اعطا کنند؟
وی میافزاید: وزارت صنعت میتواند هیئت دولت و بانکها را مجاب کند که با گرفتن ضمانتنامههای بانکی شش ماهه یا یک ساله از تولیدکنندگان و پیمانکاران بزرگ ساختمانی و نه دلالان، فولادهای دپو شده را بفروشند و صنعت را از رکود فعلی خارج کنند.
احرامیان: دولت از صنعت فولاد کنار رود
همچنین یکی از فعالان این صنعت که نسبت به سوبسیدهای دولتی به برخی از کارخانجات فولادی انتقاد دارد در گفتوگو با «جوان» میگوید: دولت باید از این صنعت کنار رود و عرصه را برای بخش خصوصی خالی کند. سید محمد احرامیان میافزاید: سالهاست کارخانجات دولتی با گرفتن سوبسید، هزینه تولیدشان بالا رفته و توان صادرات ندارند، اما در بورس، کالایشان را زیر قیمت مواد اولیه کارخانجات خصوصی به فروش میرسانند. وی از نابسامانی بازار فولاد به شدت گلایه کرده و اظهار میدارد: ۹۵ درصد بازار فولاد در دست دولتی هاست و اکنون طرحهای خروج از رکود دولت، بهانه جدیدی برای تخلیه انبارهای دولتی است نه خروج از رکود صنعت فولاد.
احرامیان تأکید میکند: اگر واقعاً دولت به دنبال خروج از رکود صنعت فولاد است، برابر سوبسیدی که به کارخانجات فولادی دولتی میپردازد، به بخش خصوصی این صنعت نیز بپردازد تا در فضای برابر این صنعت رقابتی شود. وی میگوید: هرگاه که نسبت به تبعیض این صنعت سخن میگوییم، آقایان موضوع اشتغال را پیش میکشند. ما تا چه زمانی باید فولاد با زیان تولید کنیم و توان صادرات نیز نداشته باشیم.
۹۴/۰۹/۲۳