ساوالان خبر: درحالی که کمتر از سه ماه مانده به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کاروانهای انتخاباتی به راه افتاده و هر کوی و برزنی از نگاه های کاندیداهای احتمالی دور نمانده است،جلسات شبانه، دیدارهای خیابانی و دیدار های چهره به چهره نشان از ایامی پر جنب و جوش را دارد که در وهله اول این خود نشان گر پویایی و نشاط جامعه است و در وهله دوم نشان گر انتخاباتی حساس و نفس گیر در هفتم اسفند ماه سال ۹۴ است.

 

انتخابات

 

تنوع حضور و اعلام آمادگی چهره های مختلف از هر جبهه و طیف سیاسی با سلایق متفاوت انتخابات مشگین شهر را نفس گیر خواهد کرد،همچنین اعلام عدم حضور یونس اسدی در انتخابات ودر عین حال رفتار های انتخاباتی وی مردم را به روزهای آتی حساس کرده است

حال بر اساس اسامی در دسترس که احتمال حضور آنها در انتخابات بیشتر است، پازلی چیده می شود که تکمیل پازل با انتخاب یک نفر شاید کمی در روز انتخابات دشوار باشد.

نگاهی داریم به وضعیت افرادی که اعلام کاندیداتوری کرده اند.

پ.ن: اسامی ذکر شده در این لیست افرادی هستند که اعلام کاندیداتوری کرده اند،احتمال دارد افرادی از این لیست ردصلاحیت شوندو نگارش این مطلب بر اساس شرایط فعلی می باشد.

بابک رضازاده

پزشکی نام آشنا در شهرستان مشگین شهر،که سابقه ریاست بیمارستان مشگین شهر و مدیریت شبکه ی بهداشت و درمان گرمی و خلخال را در کارنامه ی خود دارد.

وی در سفر های حج عمره ی کاروانهای شهرستان مشگین شهر به عنوان پزشک کاروان فعالیت کرده است،که از همین رو بسیاری از آرای وی از ریش سفیدانی جمع خواهد شد که وی در سفر حج با آنها همسفر بوده است.

رضازاده شاید در شهر به دلیل مسئولیت های خود چهره ی موفقی باشد،اما به هیچ وجه دربدنه ی روستاها دارای نفوذ و قدرت مانور برای انتخابات نیست.

حضور همزمان وی با صفر جعفرزاده در انتخابات که در جذب آرا در برخی مناطق مشترکات فراوانی دارند،هر دو طرف را در رای گیری دچار خسران خواهد کرد، اسدی نیز در این همزمانی حضور قطعا متضرر خواهد بود،خسران حضور وی شامل حال ولی ملکی نیز خواهد شد.

رضازاده در روزهای گذشته رشد خوبی داشته یا به نوعی یارگیری خوبی انجام داده است،اما امیدی به این نیست که وی پایگاه رای خود را تا روز آخر بتواند نگه دارد،اما برای اولین تجربه حضور خواهد توانست آرای قابل توجه ی را در سبد خود جمع کند.

حجت الاسلام اسلام سودی

سردفتر رسمی ازدواج و کارشناس تشکلهای دینی اداره تبلیغات اسلامی و یکی از فعالین مبارزه با مواد مخدر، از روحانیون خوش اخلاق و پرنفوذ در استان اردبیل می باشد.

در این مدت کم توانسته رشد خوبی در آرای خود داشته باشد،به طوری که در بخش مشگین شرقی به خوبی توانسته آرای قابل توجهی را به سبد خود اختصاص دهد.

با توجه به اینکه وی شاغل در سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بوده است، رای خوبی را از سوی مذهبیون شهرستان جذب خواهد کرد.

سودی نخواهد توانست که به عنوان رقیبی مقتدر در مقابل بازیگران اصلی انتخابات قد علم کند،اما در آینده ی نچندان دور می تواند موفق ظاهر شود.

محمد روحی عیسی لو

دکتر محمد روحی عیسی لو سرپرست سابق دانشگاه آزاد مشگین شهر، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اردبیل و معاون سابق هماهنگ کننده دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل،همچنین نماینده ریاست عالی دانشگاه در تشکلهای سیاسی-مذهبی استان اردبیل.

با توجه به اینکه در مرکز مدیریت دانشگاهی استان قرار دارد،با استفاده از قدرت نفوذ خود توانسته است برخی از دانشگاهیان را به خود نزدیک کند، یکی از سرشناس ترین های این اساتید دانشگاهی ناصر الدین حایری است که در بدنه ی شهر آرای خوبی را دارد.

برخی از هئیت علمی های استان نشین نیز وی را در این رقابت یاری می کنند،اما برخی دانشگاهیان مشگین شهری نیز پشت وی را خالی کرده و به دیگر کاندیدا کمک می کنند،دور از ذهن نیست که آرای بسیار خوبی را از بین دانشگاهیان و افراد تحت نفوذ آنها جذب بکند.

این روزها شنیده می شود که علی زین العابدین نیز به جرگه ی حامیان وی پیوسته و در دیدار های روستایی و شهری وی را همراهی می کند،نکته ای که در این مورد قابل تامل است این هست که فروز عطایی یکی از رفیقان شفیق زین العابدینی است که خود نیز برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده است،حضور زین العابدین در ستاد روحی و ترک ستاد دوست خود فروز عطایی،دو مورد را در ذهن متبادر می کند که یا بین این دو اختلافی عمیق وجود دارد یا اینکه این اقدام و جدایی این دو کاملا بازی سیاسی است.

با توجه به اینکه زین العابدینی یکی از یاران نزدیک به دولت است،و از آنجایی که دکتر روحی تلویحا سخن از حمایت دولت دارد،دور از ذهن نیست که این کاندید مورد حمایت دولت باشد.

این نیز ناگفته نماند زین العابدین در جلسات رضازاده ،بدری نیز سخنرانی کرده است،این موضوع بحث ائتلاف را قوت می بخشد.

روحی در انتخابات پیش رو روزهای سختی را در پیش دارد.

سعد الله رئیسی سادات

سعدالله رییسی سادات بخشدار سابق بخش مرکزی مشگین شهر و مدیر کل سابق پدافند غیر عامل استانداری اردبیل که فرمانداری کوثر را در دولت احمدی نژاد در کارنامه ی خود دارد.

با توجه به اینکه وی در سمت بخشدار مرکزی مشگین شهر فعالیت نموده،دارای آرای خوبی در بخش مرکزی مشگین شهر می باشد،که عمده ترین آرای وی در فخر آباد و لاهرود می باشد که سرنوشت ساز ترین آرا در انتخابات از صندوق های این محل اخذ می شود.

این کاندید در عین اینکه چراغ خاموش حرکت می کند،اما در جذب افراد،گسترده و چشمگیر پیش می رود،افراد خوبی را در دور بر خود دارد که می توانند به خوبی نقش ایفا کنند.

وی به خوبی می تواند در اولین حضور خود که در دور قبل به دلیل شرط مدرک فوق لیسانس از حضور در انتخابات باز ماند، خود را از افراد تازه وارد جدا کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

منصور حضی زاده

کارشناس ارشد مدیریت و کارشناس اداره ی گاز شهرستان مشگین شهر که به دلیل گاز رسانی های گسترده در طی چند سال اخیر به روستا ها و حضور مستمر وی در پروژه ها،پایگاه خوبی را در بین روستاییان مناطق مختلف مشگین شهر کسب کرده است.

وی در انتخابات گذشته یکی از تاثیر گذار ترین نیرو ها در موفقیت یونس اسدی به شمار می رود،که به خوبی توانست با جمع آوری یاران خود توانست آرای اسدی را افزایش دهد،وی در این دوره احتمال می رود به دلیل عدم حضور اسدی پا در عرصه انتخابات گذاشته است.

وی اخیرا از طراحی طرح توسعه مشگین شهر خبر داده است که متون این طرح توسعه را باید در سخنان انتخاباتی وی جستجو کرد.

اولین حضور خود در انتخابات شورای شهر همین دوره که در داخل شهر شاید برای عموم ناشناخته بود با نتیجه ی خوبی همراه شد.

فروز عطایی

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران و دانشجوی دکترای فلسفه علم ،به تازگی وارد کارزار انتخابات شده است،خبر هایی که از جلسات وی به گوش می رسد نشان می دهد که آرای نهفته ای را دارد.

وی اصلاح طلب بوده و فرهنگی است،وی بر این باور است که اکثر آرای وی از سوی فرهنگیان خواهد بود.

این شخص نیز در انتخابات گذشته به همراه علی زین العابدین جز یاران اسدی بوده اند ،که به همین دلیل مشترکات زیادی را در آرا دارند که در صورت عدم حضور یونس اسدی وی نیز از این بی حضوری به بهره نخواهد بود.

سعید یاری

حضور یک دیپلمات در کارزار انتخابات مشکین شهر به نوبه خود می تواند جالب توجه باشد.

سعید یاری در روسیه ( مسکو ) و کشورهای قفاز به عنوان دیپلمات مشغول فعالیت بوده و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد روابط سیاسی (دیپلماتیک) در دانشکده وزارت امورخارجه و مقطع کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل را در دانشگاه علامه طباطبایی تهران به پایان برده است همچنین وی نزدیک به یک دهه در آموزشگاه های مشکین شهر نیز مشغول به تدریس بوده است.

در حالی که صحنه دیپلماسی کشور این روزها یکی از فعال ترین روزهای خود را پشت سر می گزارد و می توان گفت وزارت امور خارجه یکی از موفق ترین دوران خود را بخصوص در مذاکره با ۵+۱ شاهد است حضور یک نفر از عرصه دیپلماسی می تواند یک برند موفقیت برای وی باشد.

وی زاده ی یکی از روستا های غرب شهرستان می باشد،حضور وی در انتخابات مشگین شهر برای اولین بار و از بدنه ی دیپلماسی کشور می تواند حاوی یک پیام سیاسی باشد که درک آن به کمی زمان نیاز دارد.

وی شاید بتواند در انتخابات پیش رو آرای افرادی را که از غرب مشگین شهر تامین می شود را به مخاطره بیاندازد،که در نوع خود این موضوع شاید می تواند یک تاکتیک سیاسی نیز محسوب شود.

روزهای آینده با برپایی ستاد انتخاباتی از سوی این فرد می تواند دستخوش تغییراتی در شهرستان باشد که گذر زمان موضوع را روشن تر خواهد کرد.

صفر جعفرزاده

کارمند آبفای استان اردبیل، رئیس خانه مطبوعات سابق استان اردبیل و مدیر مسئول دو هفته نامه ی حقیقت همچنین بر اساس نظر کارشناسان یکی از موفق ترین شهرداران تاریخ شهرستان مشگین شهر که در زمان تصدی شهرداری مشگین شهر انقلاب عمرانی به پا کرد.

وی در اولین دوره ی حضور خود در انتخابات هشتم به خوبی توانست بیش از۱۹۸۰۰رای جمع آوری کند که نشان از ستادی قوی و منسجم وی در آن زمان بود.در دوره ی نهم وی به دلیل شهردار بودن از انتخابات باز ماند که خیلی از کارشناسان معتقدند وی از زمان حضور در شهرداری دچار ریزشی شدید شد.

جعفرزاده کم کم از روزهای آرام خود جدا شده و آماده ی ورودی سهمگین و قدرتمند به انتخابات است،به احتمال زیاد این روزها وی با موج سواری وارد عرصه شود.وی به دلیل اینکه مطبوعاتی است همیشه برنده ی جنگ های روانی بر علیه خود بوده است.

محمود عباس زاده مشگینی

مدیر کل سابق سیاسی وزارت کشور و رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب،استاندار سابق ایلام و مشاور لاریجانی در حقوق بشر قوه قضاییه،تئوریسین و مفسر سیاسی که ستون نویس روزنامه ی کیهان می باشد. به دلیل حمایت گسترده مجموعه دولتی در انتخابات نهم مجلس با قدرت ظاهر شده و توانست رتبه ی سوم را کسب کند،وی به خوبی توانست آرای مشگین غرب را که خود زاده مزرعه خلف است به طور کامل قبضه کند،حضور وی آرای ملکی را به طور کامل با ریزش مواجه کرد به طوری که همین حضور وی باعث شد اسدی سود کافی را از این موضوع ببرد.

وی این روزها به خوبی فعالیت می کند،رویش خوبی را داشته است،به طوری که برخی از برگزار کنندگان جلسات معروف اصلاح طلبان در مشگین شهر سوار اتوبوس وی شده اند.وی آرای خود در شهرستان را بهبود بخشیده است و برخی ریزش ها را ساماندهی کرده است،حضور وی در این دوره بسیاری از کاندیدا ها را با ریزش آرا مواجه خواهد کرد.

وی اکنون از لحاظ افکار عمومی دارای شانس بسیار بالایی برای ربودن کرسی مجلس می باشد امانباید از این نکته غافل شد که حمایت گسترده دستگاه های دولتی را در این دوره نخواهد داشت .

ولی ملکی

مدیر عامل شرکت سمندمدیر تولید، مدیر کارخانه ومدیر عامل شرکت زمزم تهران از سال ۱۳۶۴تا۱۳۷۱ – مدیر عامل شرکت بهنوش ایران( اسکول سابق) به مدت ۷ سال از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۸

نماینده مردم شهرستان مشگین شهر در دور هفتم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس.

یکی از قوی ترین کاندیدا در حال حاضر می باشد که رای پایه ثابتی را در کل منطقه دارد،این کاندید نیز رویش بسیار خوبی داشته است،به طوری که بسیار از مناطق مختلف شهرستان را همچون سابق در کنترل خود دارد.بسیاری از یاران وی همیشگی و در کنار ملکی هستند که یکی از عامل موفقیت های وی می باشد،وی همیشه در انتخابات به اصل اخلاق مداری اعتقاد داشته است.عامل موفقیت احتمالی وی در این دوره را می توان علاوه بر حضور اقشار مختلف در کنار ایشان،حضور اعضای شهر در کنار وی و همچنین حضور آنان در جلسات داخل شهر به همراه مهندس ملکی دانست.ولی قاسمی،مهران فاطمی،عیسی نادری سادات،ایمانعلی ایمانی و احتمالا رحیم فرجی و رسول فانی از اعضای شورای شهری هستند که از ملکی حمایت می کنند.به جرات می توان گفت که این کاندید نیز که در انتخابات دور گذشته با اختلاف بسیار نزدیکی از پیروزی عقب ماند در این دوره با قدرت بالایی خود را آماده ی پوشیدن ردای نمایندگی بکند.

یونس اسدی

مدیر گروه برنامه ریزی استانداری اردبیل و بخشدار سابق بخش ارشق ، نماینده دور هشتم و فعلی مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی.

در دور گذشته به لطف فعالیت های انجام داده و سی دی های تبلیغاتی و همچنین برخی عوامل مختلف و حضور عباسزاده ی مشگینی در انتخابات بار دیگر توانست بر صندلی سبز مجلس تکیه بزند.قویا تاکید می کند که در این دوره قصد شرکت در انتخابات را ندارم،اما رفتار های وی در شهرستان کاملا انتخاباتی است.

این احتمال نیز می رود که وی به دلیل کاهش هجمه های انتخاباتی این رویه را پیش گرفته است که اگر اینگونه باشد در این کار به خوبی موفق شده است.روسای ادارات بعد از حضور دولت تدبیر و امید و نزدیکی اسدی به دولت توسط وی انتخاب شدند که از آن به عنوان مهره چینی انتخاباتی یاد می شود.عدم حضور وی رقیبانش را خوشحال خواهد کرد،اما در عین حال نیز باید توجه داشت که اسدی اخیرا با ریزش شدیدی مواجه شده است،اما در عین حال در برخی مناطق نیز دارای رویش خوبی بوده است.در عین حال در صورت ورود اسدی به انتخابات بار دیگر رقابت انتخاباتی همچون دور گذشته حساس خواهد بود اما اینبار به سبکی دیگر و کاندیدای با ترمیم بسیار عالی ستاد های انتخاباتی.

تمامی این نوشته ها صرفا بررسی شخصی این نگارنده از وضعیت فعلی انتخابات می باشد،که احتمال دارد در روزهای آینده این روند دستخوش تغییراتی شود که تحلیل ما را دچار وارونگی بکند.