ساوالان خبر: این روزها بیش از هر چیز دیگری صحبت از انتخابات و آماده شدن کاندیداها برای ورود به مجلس است، مردم نیز در حال ارزیابی کاندیداها برای رأی دادن به افراد مورد نظر خود هستند. کاندیدا ها نیز عموما در این برهه زمانی، همه تلاش خود را می کنند تا با آشنا کردن مردم به مشکلات موجود در جامعه، راهی برای نفوذ در میان دل های مردم پیدا کرده و نظر آنها را برای اخذ رأی جلب کنند.

در نگاه اول نمایندگی و نماینده بودن در مجلس شورای اسلامی، شاید به نظر کار بسیار سختی باشد، اما وقتی به رفتار نمایندگان در مجلس نگاه ویژه ای داشته باشیم، درخواهیم یافت که شاید کار سخت نمایندگی همین دوران انتخاب شدن برای ورود به مجلس باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطابق قانون اساسی دو وظیفه اصلی بر عهده دارند؛ وظیفه اول قانونگذاری و وظیفه دیگر، نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط دولت است. نگاه به جداول آماری در شش ماه گذشته، نشان می دهد در کمیسیون های مختلف مجلس به طور متوسط کمتر از ۵ لایحه و کمتر از ۴ طرح مطرح شده که هیچ یک به نتیجه نهایی نرسیده اند؛ یعنی یا منتظر اعلام نظر مرکز پژوهش های مجلس بوده و یا در مرحله اعلام وصول قرار دارند.

اما وظیفه دوم نمایندگان ـ که خود وکلای ملت، گویا علاقه بیشتری نیز به آن دارند ـ وظیفه نظارتی مجلس است. در طول ۴ سال گذشته، مجلس شورای اسلامی از این بعد اقدامات زیادی از جمله سؤال از وزرا، استیضاح و تحقیق و تفحص از سازمان ها و وزارت خانه های زیادی را در دستور کار خود قرار داده است.

تنها در سال اول مجلس نهم، ۵۵ مورد تحقیق و تفحص مورد بررسی نمایندگان در صحن قرار گرفت. در سال دوم، حدود ۴۲ و در سال سوم نیز حدد ۶۶ مورد تقاضای تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، حال آنکه هنوز آمار تحقیق و تفحص هایی که در سال چهارم در مجلس مطرح شده، در دسترس نیست.
جدول طرح ها و لوایح در دست بررسی در کمیسیون های مختلف مجلس

شاید بتوان گفت، بیش از ۱۵۰ مورد تحقیق و تفحص تنها در این دوره از مجلس شورای اسلامی مطرح شده که می توان به برخی از پرصداترین ها از جمله تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حج و زیارت در خصوص شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسری ایران (شمسا)، نحوه انتصابات در ادارات آموزش و پرورش، عملکرد بانک ملت، عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان تأمین اجتماعی، عملکرد ستاد سوخت و حمل و نقل کشور، تحقیق و تفحص از خودروسازی، تحقیق و تفحص از معادن و نحوه واگذاری آنها و تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد.

نکته جالب اینکه از بین تحقیق و تفحص های انجام شده در مجلس، تعداد تفحص هایی که به نتیجه رسیده است، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد؛ از جمله آنها می توان به تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، خودروسازی و معادن اشاره کرد.

هنوز برخی از تحقیق و تفحص های جنجالی در مجلس از قبیل تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران و تحقیق و تفحص از سازمان حمل ونقل و ستاد سوخت کشور، با وجود ادعای مسئولان کمیته تفحص بر اتمام کار سرنوشت مبهمی دارند.

اما دلیل این نوع رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی چه چیزی می تواند باشد؟ برخی دلایل سیاسی و گروکشی های مجلسیان از دولتمردان را عامل این تأخیر ها عنوان می کنند، ولی شاید بتوان دلیل این کم کاری ها را در جاهای دیگر نیز جست و جو کرد.

یکی از ایراداتی که همواره بر مجلس شورای اسلامی وارد است، عدم حضور نمایندگان در مجلس و حضور حداکثری آنها در محل هایی غیر مجلس است، تکثر تعداد تعطیلی ها در مجلس در روزهای اخیر، به یکی از نقاط ضعف دوره نمایندگی هر نماینده تبدیل شده است.

نمایندگان مجلس که در روزهای گذشته با وجود آنکه به تازگی از تعطیلات بازگشته بودند، بار دیگر و بعد از برگزاری ۱۱ جلسه علنی، روز گذشته به تعطیلات زمستانی رفتند؛ بنابراین درب مجلس، تا ۲۰ دی ماه بسته خواهد ماند. به عبارت دیگر، نمایندگان ۱۳ روز در تعطیلات خواهند بود.

بررسی ورود و خروج نمایندگان در شش ماه گذشته نشان می دهد، نمایندگان در این ایام تنها ۴۳ روز در مجلس حاضر بوده اند و بقیه ایام در حوزه های انتخابیه یا در جاهای دیگری غیر از خانه ملت، حضور داشتند. به عبارت دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ۱۸۰ روز تنها ۴۳ روز آن را در مجلس بوده اند.

به گزارش تابناک، با احتساب این موارد، شاید این نتیجه گیری که نمایندگان به دلیل کم بودن زمان حضور در مجلس، فرصت بررسی و نظارت بر تحقیق و تفحص ها و همچنین رسیدگی به طرح ها و لایح را که گاه ممکن است با سرنوشت هزاران نفر از مردمان کشور گره خورده باشد را ندارند، درست باشد!

گویا برای جلوگیری از این کار باید اقدام عاجلی صورت گیرد؛ هرچند به دلیل نزدیکی به زمان انتخابات و ایام تبلیغات انتخاباتی بعید است در روزهای اخیر شاهد اتفاقات جدیدی در این حوزه باشیم.