ساوالان خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ‌اردبیل گفت: هم‌اکنون در این استان ‌بیش از سه هزار نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پرستاری و گروه‌های وابسته آن جذب بازار کار شده و در مراکز بیمارستانی، بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند.

فرهاد پورفرضی گرامیداشت روز پرستار اظهار کرد: تلاشی که پرستاران برای ارتقا سلامت، پیش‌گیری از بیماری‌ها، مراقبت از بیماران و افراد ناتوان انجام می‌دهند، نقش کلیدی و اساسی در نظام سلامت و ارتقا این بخش دارد که امیدواریم به فعالان این عرصه بیش از گذشته توجهی جدی شود.

وی با بیان اهمیت مدیریت در نظام سلامت و مدیریت برای امور بیماران بستری را یادآور شد و تصریح کرد: پرستاران نقش‌های پیش‌گیری، مراقبتی، درمانی، حفاظتی، آموزشی، مدیریتی، هماهنگی و حمایتی را در همه سطوح سلامت انجام داده و در سنگر ارائه خدمات تلاشی جدی انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نقش پرستاران را در تیم درمان و مراقبت بیماران نقش مهم و تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: جامعه پرستاری با احساس مسئولیت و عشق به خدمت به هم‌نوع تلاش می‌کند تا در همه عرصه‌ها محافظ جان و صیانت‌بخش در این عرصه خطیر باشد.

پورفرضی فعالیت بیش از سه هزار پرستار دانش‌آموخته در مراکز علمی و دانشگاهی را در بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی یادآور شد و افزود: گروه پرستاری بیش از نیمی از پرسنل بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهد و با راه‌اندازی دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل از سال‌های گذشته در حال حاضر، این دانشکده بیش از ۵۶۰ دانشجوی گروه پرستاری را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پذیرش کرده است.

وی فعالیت‌های دانشکده پرستاری را در خلخال، گرمی و مشگین‌ شهر یادآور شد و بیان کرد: در کنار فعالیت این مراکز علمی، دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اردبیل و خلخال در تربیت دانشجوی پرستاری فعالیت می‌کند.

پورفرضی با تبریک ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار اضافه کرد:‌ روز ولادت بزرگ پرستار تاریخ اسلام حضرت زینب کبری (س) که به نام روز پرستار در ایران تعیین شده، گواه این موضوع است که جایگاه و منزلت پرستاران یک جایگاه معنوی، ارزشی و فراتر از نگاه مادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ‌حضرت زینب کبری (س) نه تنها پرستار سخت‌ترین لحظات تاریخی مظلوم‌ترین انسان‌ها در تاریخ بشریت بود بلکه با قدرت صبر و استقامت خود توانست از روح دیانت و معنویت اسلامی دفاع کند.

پورفرضی پرستاری را تلفیقی از هنر، علم و عشق توصیف کرد و گفت: اگر یکی از این سه مؤلفه‌ها نادیده گرفته شود، خدمت جامعه پرستاری با مشکلات و تنگناهایی روبه‌رو می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: با اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت بیشتر از وضعیت موجود ارتقا جایگاه پرستاران را در انجام وظیفه خطیر شاهد و ناظر باشیم.