انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


از اهمیت مشارکت مردم در انتخابات تا فراخوان قالیباف

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی با اشاره به انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی و همچنین دوره آتی ریاست جمهوری، اهمیت حضور مردم در انتخابات و همچنین فراخوان "قالیباف" جهت کاندیدا شدن جوانان، را در کانون توجه خود قرارداده اند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز دوشنبه ۱۰ تیر نشان می دهد که فعالیت های انتخاباتی در میان جناح ها سیاسی کشور شدت یافته است.

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب معتقدند میزان حضور داوطلب‌های با سلایق مختلف و رقابتی بودن، بر حضور مردم در انتخابات موثر است. رسانه های منتسب به جریان اصولگرا با اشاره به فراخوان "محمدباقر قالیباف" به تاکید وی بر جوان‌گرایی و تحول در ایستارهای اصولگرایی، اشاره کرده اند.

رسانه های منسوب به جریان اصلاح طلب به محورهایی همچون اما و اگرهای حضور مردم در انتخابات؛ دلیل نه گفتن مردم به اصولگرایان؛ نگرانی اصولگرایان از ائتلاف اصلاح طلبان و سخنان حداد عادل؛ اصولگرایان به دنبال رد صلاحیت اصلاح‌طلبان؛ نظارت استصوابی؛ پیامک حزب باهنر برای اصلاح‌طلبان!؛ انتقاد از جبهه پایداری؛ جریان سوم سیاسی در کشور؛ خرید رای معتادها توسط دلال‌ها، اشاره کرده اند.

رسانه های نزدیک به اصولگرایان به محورهایی چون فراخوان قالیباف؛ سخنان حداد عادل؛ گمانه زنی از پیروزی اصولگرایان در انتخابات اسفند ماه؛ اقتصاد، برگ برنده در انتخابات؛ پرداخته‌اند.

رسانه های اصلاح طلب

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب علاوه بر اهمیت حضور مردم درانتخابات به بررسی دلایل نه گفتن مردم به اصولگرایان، پرداخته و آورده‌اند: یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر باعث مخالفت مردم با جریان اصولگرایی بوده، نگاه تندروانه این جریان به سیاست خارجی و اتخاذ سیاست‌های تنش زا به جای سیاست‌های تنش‌زداست.

برخی از گزاره‌های استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: مقداری فشارها بر مردم زیاد است؛ حضور مردم در انتخابات سال جاری می‌توانند مسیر را به سمت بهتری تغییر دهند؛ کاهش اعتماد و امید جامعه مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذر کرد؛ عدم تمایل مردم ایران به ورود به جنگ با قدرت‌های جهانی و تمایل به آرامش و سیاست خارجی تنش زدا باعث شده است که حتی اصولگرایان تلاش کنند در مقاطعی نظرات خود را پنهان کنند؛ فسادهایی که یکی پس از دیگری رو می‌شود مربوط به ۸ سالی است که اصولگرایان قدرت را در دست داشتند؛ اصولگرایان تنها راهی که دارند این است تا کاری کنند که اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند.

اما و اگرهای حضور مردم در انتخابات

-روزنامه آرمان یادداشتی "عوامل موثر در افزایش مشارکت مردم" به قلم "داریوش قنبری" فعال سیاسی اصلاح طلب منتشر کرده است.

انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه سال جاری به جرأت مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور است و جریان‌های سیاسی برای حضور بهتر و قدرتمندتر در این انتخابات درصدد برنامه‌ریزی هستند. از طرف دیگر واقعیت امر بر این است که مقداری فشارها بر مردم زیاد است و در این شرایط که فشارها به حداکثر رسیده اینکه مشارکت مردم در انتخابات در چه حدی باشد قطعاً از این شرایط سخت و دشواری که مردم در آن قرار دارند تاثیر خواهد پذیرفت.... حضور مردم در انتخابات سال جاری می‌توانند مسیر را به سمت بهتری تغییر دهند که مستلزم عوامل خاصی چون بررسی و تایید صلاحیت کاندیداهای نمایندگی است. لذا باید دید میزان حضور داوطلب‌های با سلایق مختلف در انتخابات چقدر است و چه میزان شاهد انتخاباتی رقابتی هستیم. به‌نظر می‌رسد آنچه که در مشارکت مردم تاثیرگذار است، نه شرایط اقتصادی جامعه بلکه شرایط موجود در زمان انتخابات و وجود رقابت در انتخابات است.

-همچنین این روزنامه در مطلب دیگری آورده است: کاهش اعتماد و امید جامعه مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذر کرد و باید برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی کرد. لذا لزوم هماهنگی، مدیریت صحیح و حرکت جامعه از وضع موجود به سوی شرایط مطلوب می‌تواند اعتماد و امید مردم به آینده را افزایش دهد و افق روشنی را پیش روی مردم بگشاید. همین رویکرد است که می‌تواند موجب اقناع و ترغیب مردم برای حضور بیشتر و مشارکت حداکثری در انتخابات باشد. اصلاح‌طلبان نیز به عنوان داعیه‌دار مطالبات مردم باید این مهم را مد نظر قرار دهند تا بازهم از حمایت سرمایه اجتماعی خود بهره‌مند شوند. گرچه این مسائل عزمی ملی طلب می‌کند و نیازمند هماهنگی تمامی ساختارهاست.

هرچه بیشتر رو به جلو می‌رویم مباحث پیرامون انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری بیش از پیش جلوه می‌نماید و مهم‌تر از آن چگونگی اقناع مردم برای حضور حداکثری و نحوه حضور جریانات سیاسی در انتخابات؛ محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه می‌گوید: «اگر واقعاً شرایط تغییر نکند و انتخابات کماکان دو مرحله‌ای باقی بماند بنده خودم رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم.» درخصوص چگونگی جلب رضایت مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای تصریح کرد: با این شرایط نمی‌توان از صندوق رای توقع معجزه داشت! این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر واقعاً شرایط تغییر نکند و انتخابات کماکان دو مرحله‌ای باقی بماند بنده خودم رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم.

دلیل نه گفتن مردم به اصولگرایان

-به گزارش روزنامه آرمان، یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر باعث مخالفت مردم با جریان اصولگرایی بوده، نگاه تندروانه این جریان به سیاست خارجی و اتخاذ سیاست‌های تنش زا به جای سیاست‌های تنش‌زداست. عدم تمایل مردم ایران به ورود به جنگ با قدرت‌های جهانی و تمایل به آرامش و سیاست خارجی تنش زدا باعث شده است که حتی اصولگرایان تلاش کنند در مقاطعی نظرات خود را پنهان کنند تا بتوانند آرای مردم را به خود جلب کنند. اوج این جریان را در سال ۹۶ و در میان کاندیداهای اصولگرای موجود شاهد بودیم که به رغم وجود سه کاندیدای اصولگرا در عرصه انتخابات، هیچکدام از آن‌ها به موضع‌گیری مستقیم علیه برجام برنخاست. مسأله دیگری نیز که همواره برای مردم اهمیت داشته اما اصولگرایان توجهی به آن ندارند، نسبت این جریان با آزادی‌های مشروع و دموکراسی خواهی است. مسأله این است که شاید مردم از عملکرد اصلاح‌طلبان راضی نباشند و راضی به حضور در انتخابات نشوند اما مشکل آن‌ها با اصولگرایان ریشه‌ای است و ریزش آرا در سبد رأی اصلاح‌طلبان به رشد آرا در سبد رأی اصولگرایان منجر نمی‌شود.

-روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با استفاده از میان تیتر "درسی که اصولگرایان نمی‌گیرند " به سخنان "صادق زیباکلام" پرداخته و از قول وی می نویسد: «آن چه مسلم است اینکه اصولگرایان صرف نظر از نام‌هایی مثل حداد عادل یا آقای قالیباف متوجه شدند که میزان محبوبیت‌شان در بین مردم بسیار کاهش پیدا کرده است، این موضوعی است که حتی خوشبین‌ترین اصولگراها هم به آن رسیده‌اند، و در نتایج انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲، این کاهش محبوبیت‌شان فاحش بود.»

زیبا کلام ادامه می‌دهد: «از سویی دیگر فسادهایی که یکی پس از دیگری رو می‌شود و مربوط به ۸ سالی است که اصولگرایان قدرت را در دست داشتند، واضح است که به این عدم محبوبیت اصولگرایان می افزایدو مطمئناً تفسیر حضور اصولگرایان در بین مردم را زیر سوال می‌برد. بنابراین در شرایط فعلی آنها با علم به اینکه می‌دانند به زور نمی‌توانند به کسی بگویند که بیایید و از ما طرفداری کنید، تنها راهکار پیشرویشان را در تخریب اصلاح‌طلبان و دولت می‌دانند.»

زیبا کلام می‌گوید: «ولی ای کاش اصولگرایان می‌توانستند از سرنوشت جریانات غیرمردمی که چه در تاریخ ایران و چه در تاریخ سایر کشورها، شاهد آن هستیم درس بگیرند و هنگامی‌که می‌بینند مردم اقبالی به آنها ندارند، اصرار بر ماندن در قدرت نمی‌کردند آن هم به بهانه احساس تکلیف!»

وی اضافه می‌کند: «اگر میزان رای ملت است، مردم دیگر چگونه باید انتخابشان را به آنها نشان دهند؟!»

نگرانی اصولگرایان از ائتلاف اصلاح طلبان و سخنان حداد عادل

-آفتاب یزد در مطلبی با عنوان "ائتلاف اصلاح‌طلبان، اصولگرایان را به وحشت انداخت " آورده است: دوچهره جناح اصولگرا روز گذشته سخنانی را مطرح نمودند که حاکی از وحشت این جناح ازشکل گیری ائتلاف اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس است. حداد عادل در سخنان خود تاکید می‌کند که نباید مجلسی اصلاح طلب شکل بگیرد و قالیباف پس از مدت‌ها سکوت، در اظهاراتی تند به سیاست‌های دولت حمله می‌نماید تا وجهه اصلاح‌طلبان در جامعه را تخریب نماید.

حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس می‌گوید: «باید کاری کنیم که خدایی نکرده مجلسی شبیه آنچه قبلاً دیدیم پدید نیاید زیرا با توجه به شرایط و در صورت عدم هوشیاری ممکن است دوباره چنان مجلسی و یا حتی بدتر از آن ایجاد شود.» به گزارش این روزنامه، داریوش قنبری درباره اینکه چرا این روزها جو این نگرانیهای اصولگرایان بیشتر شده است می‌گوید: «قطعا اصولگرایان از موج ائتلاف و اتحادی که بین اصلاح‌طلبان درحال شکل‌گیری است نگران هستند، از سال گذشته اصلاح‌طلبان اقداماتی را در راستای وحدت آغاز کردند و در قالب شورای اصلاح‌طلبان که هم اکنون در اغلب استان‌ها شکل گرفته وحدت خودشان را به نمایش گذاشته‌اند و در مجموع با توجه به این اتحاد صورت گرفته که پیروزی اصلاح‌طلبان را تقویت می‌کند اصولگرایان اکنون به این ادبیاتی که می‌بینیم روی آورده‌اند تا به تضعیف اصلاح‌طلبان بپردازند ولی این رویای آنها تعبیر نخواهد شد.» این نماینده سابق مجلس ادامه می‌دهد: «در زمانی که اصلاح‌طلبان تشکیلاتی نداشتند در آن شرایط توانستند خرداد ۹۲ را شکل بدهند و قطعاً در شرایط فعلی هم اصلاح‌طلبان حضور موثری خواهند داشت و پایگاه وسیع‌تری دارندو با اینگونه اظهارنظرهای اصولگرایان، نه تنها پایگاه آنها تضعیف نمی‌شود بلکه قوی‌تر هم خواهد شد.»

گویی آنچه که در این میان هویداست، این است که اصلاح‌طلبان آن گروه خفته‌ای که تندروها اصرار برتحمیل آن را داشتند نیست و همین موضوع است که چنین واکنش‌هایی را از سوی رهبران اصولگرا به همراه داشته است.

اصولگرایان به دنبال رد صلاحیت اصلاح‌طلبان

-صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در این‌باره در گفتگو با آفتاب یزد در پاسخ به سوالی مبنی بر "اشکال مختلف حمله به اصلاح‌طلبان و دولتمردان به چه نوعی خواهد بود؟ " گفت: «در مورد حمله به دولت، گونه‌های مختلفی برای این کار وجوددارد مثلاً ما شاهد هستیم که در مجلس علیه دولت چگونه کار می‌کنند و یا اینکه رهبران اصولگرا در تریبون‌ها، صدا و سیما و هر جای دیگری که اصولگرایان به ناحق کنترل آنجا را در دست دارند از آن امکانات علیه دولت استفاده می‌کنند.»

گویی شیوه حمله به اصلاح‌طلبان در این بین ساختار متفاوتی در خود دارد آن چنانکه زیبا کلام در این‌باره معتقد است: «برای اصولگرایان یک راه بیشتر نمانده است تا جلوی پیروزی گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات پیشرو در مجلس را گیرند، آنها تنها راهی که دارند این است تا کاری کنند که اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند.»

وی اضافه می‌کند: «سخنرانی‌های اینچنینی مثل آن چیزی که آقایان قالیباف و حداد عادل انجام می‌دهند هم به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کارها برای این است تا اصولگرایان محملی را شکل بدهند که وقتی برای انتخابات اسفندماه، اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت رد صلاحیت شدند بهانه‌ای داشته باشند برای اینکه بگویند اینها همه جزء جریان فتنه گر بودند که صلاحیتشان احراز نشد.»

نظارت استصوابی

-به گزارش روزنامه آرمان "حسن صفایی فراهانی" فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: قیف تنگ نظارت ضد کارآیی مجلس است.

وی افزود: چطور موقع انتخابات که می‌شود احساس می‌کنید که این ملت این توانایی را ندارد که خودش می‌تواند در چارچوب قانون انتخاب اصلح نماید، یک نهاد واسط به جای مفاد قانون این نقش را ایفا می‌کند و باید صلاحیت کاندیداها را تایید نماید! قانون است که سن، تحصیلات، اهلیت و… را مشخص می‌کند نه اینکه برای مردم قیم بگذارند. این نگاه را بعد از ۴۰ سال باید تغییر داد. صفایی فراهانی عنوان کرد: وقتی یک قیف باریک وجود دارد که نمایندگان مجلس را از آن عبور می‌دهند و مجموع این نمایندگان آنقدر توانا نیستند که مسائل امروز ایران، منطقه و دنیا را خوب ببینند، مشخص است که کارایی محدود می‌شود. امروز به مجلسی نیاز است که بتواند مسائل ایران را در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خوب تجزیه و تحلیل کند و از مسائل منطقه شناخت داشته باشد و نسبت به روابط ما در منطقه واقف باشد. همینطور نسبت به دنیا احاطه داشته باشند.

پیامک حزب «باهنر» برای «اصلاح‌طلبان»!

-به گزارش روزنامه آرمان، صبح دیروز برخی جوانان اصلاح‌طلب پیامک‌هایی از سوی حزب جامعه اسلامی مهندسین دریافت کردند که محمدرضا باهنر دبیرکل آن است! این پیامک عجیب بود چرا که همگان می‌دانند جامعه اسلامی مهندسین در دایره اصولگرایی جای دارد و نسبتی هم با اصلاح‌طلبی ندارد. بنابراین این سوال مطرح شد که دلیل ارسال این پیامک برای جوانان اصلاح‌طلب چیست؟

آرمان می‌افزاید: درباره ارسال این پیامک به اصلاح‌طلبان چند گمانه را می‌توان مطرح کرد. نخستین گمانه آن است که اصولگرایان با سیاسی کردن انتخابات شورایاری که بر خلاف ذات اصلی این نهاد محلی است درصدد اعلام حضور به رقیب یعنی اصلاح‌طلبان هستند… گمانه دیگر این است که این پیامک‌ها جنبه تبلیغی دارد و جامعه اسلامی مهندسین درصدد است تا با ارسال آن به بخش‌های غیراصولگرا و مردم عادی به نوعی نشان دهد برای انتخابات شورایاری دارای سازوکار مشخص است بنابراین با رأی دادن به کاندیدای آنها محلات تهران آباد می‌شود که اگر هدف از ارسال پیامک‌ها چنین موضوعی باشد که باید با رجوع به انتخابات‌های قبلی و تبلیغات فراگیری که انجام شد بفهمند که این روش نخ‌نما و فاقد نتیجه است و تنها ذهنیت فریب را در اذهان عمومی پررنگ می‌کند....گمانه دیگری که می‌توان درباره ارسال این پیامک به اصلاح‌طلبان مطرح کرد ایجاد شکاف و اختلاف در جریان اصلاحات است بدین صورت که با ارسال این پیامک در باغ سبز را به اصلاح‌طلبان نشان دهند تا اگر در لیست‌های احتمالی آنها برای انتخابات شورایاری قرار داده نشدند از جامعه اسلامی مهندسین بخواهند نام آنها را در لیست خودش قرار دهد که این گمانه هم مردود است.

انتقاد از جبهه پایداری

-روزنامه شرق در مطلبی با طرح این پرسش که "کدام انتخابشان اصلح بوده است؟ " آورده است: جبهه پایداری در حالی دوباره ساز خود را به بهانه «انتخاب اصلح» برای انتخابات مجلس کوک کرده است که عباس سلیمی‌نمین اصولگرا درباره‌شان می‌گوید انتخاب‌هایی که به آن می‌بالند چندان هم اصلح نبوده‌اند.

به گزارش این روزنامه، عباس سلیمی‌نمین در نقد عملکرد جبهه پایداری گفته است: بررسی کارنامه سیاسی جبهه پایداری در انتخاب‌های گذشته نشان داده که کاندیدای اصلح نداشتند، به‌طوری‌که هم در شاخص‌ها و هم مصادیق خطاهای فاحش داشتند.

شرق ادامه می دهد: آیت‌الله مصباح‌یزدی و مبدع تئوری انتخاب اصلح زمانی درباره احمدی‌نژاد گفته بود: «آیندگان به این نتیجه خواهند رسید که انتخاب، مشحون به کرامات و معجزات بود و ازاین‌رو توفیق شکر این نعمت را از خداوند خواستاریم. عنایات حضرت ولی‌عصر (عج) یار ملت ایران بود که به چنین موفقیتی دست یافت و تلقی ما این است که این نفخه الهی که در این زمان در جامعه ما دمیده شده و آثارش در علاقه بیشتر مردم به دین و اندیشه‌های اسلامی ظهور یافته، مرتبه‌ای از مراتب چیزی است که در زمان پیامبر اسلام (ص) تحقق پیدا کرد و ان‌شاءالله مرتبه کاملش در زمان ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) تحقق خواهد یافت». اما او به‌تازگی درباره او گفته است: «اعمال و رفتار امروز احمدی‌نژاد را تأیید نمی‌کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‌بینم». اگر عده‌ای مانند عباس سلیمی‌نمین بگویند انتخاب های جبهه پایداری و نزدیکان آیت‌الله مصباح‌یزدی چندان هم اصلح نبوده است، بی‌راه نگفته‌اند.

جریان سوم سیاسی در کشور

-زیر عنوان "جریان سوم منشعب از اصلاح‌طلبان است؟ "، در روزنامه شرق آمده است: زمزمه‌های جریان سوم از سال ۹۶ آغاز شد؛ وقتی که شعارهای مردم علیه دو جناح اصلی و دیرینه کشور رنگ‌وبوی تندی به خود گرفت. از همان زمان بحث‌هایی حول محور عبور جامعه از دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب شکل گرفت و حالا هرچه به انتخابات پیش‌روی مجلس نزدیک می‌شویم، زمزمه‌های دو سال گذشته بیش از پیش به گوش می‌رسد؛ از فراخوان انتخاباتی محمدباقر قالیباف به «جوانان انقلابی» تا گمانه‌هایی درباره حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات مجلس.

عبدالرضا هاشم‌زایی، عضو فراکسیون امید: هرچند هنوز برای اظهارنظر دراین‌باره کمی زود است اما معتقد هستم اگر جریانی شکل بگیرد، از اصلاحات منشعب خواهد شد. مهم‌ترین دلیل آن نیز این است که جریان اصولگرایی استقلال اصلاح‌طلبان را در تصمیم‌گیری ندارد. البته یکی از مشکلات اصلاح‌طلبان از نظر تشکیلاتی نبود ریاست بوده است. هرچند آقای خاتمی در سال‌های گذشته این نقش را داشتند اما طیف‌های اصلاح‌طلبی اغلب بر اساس تشخیص خود عمل می‌کنند.

خرید رای معتادها توسط دلال‌ها

به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از تارنمای خبر آنلاین، مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی، نماینده دوره هشتم مجلس گفته است: «متاسفانه دیده می‌شود که آرای جامعه معتادان ما که جمعیت آماری کمی هم نیستند به خصوص برای حوزه انتخابیه‌ای که با ۵۰ تا ۱۰۰ رای سرنوشت آن تعیین می‌شود به دلیل نیاز مالی این طیف خریداری می‌شود؛ یا برخی عشایری که در قالب ییلاق و قشلاق از حوزه‌ای به حوزه دیگر می‌روند آرای خود را می‌فروشند. حتی گاهی دیده می‌شود که در شب انتخابات و در ساعت‌های پایانی و زمان تمدید، در بسیاری نقاط رای تا ۲۰۰ هزار تومان کمی بیشتر و کمتر خرید و فروش می‌شود، در مواردی هم مشاهده می‌شود که در اطراف شعب اخذ آرا دلالانی تردد می‌کنند و به دنبال خرید و فروش رای هستند.»

رسانه های اصولگرا

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا با اشاره به فراخوان قالیباف آورده‌اند: این نخستین‌بار نیست که قالیباف روی جوان‌گرایی و تحول در ایستارهای اصولگرایی تأکید می‌کند. وی دو سال قبل و پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، در بیانیه‌ای با عنوان اصول و موازین «نواصولگرایی» بر لزوم جوان‌گرایی و حفظ مبانی ارزش‌ها در عین تحول در شیوه سیاست‌ورزی تأکید کرد.

برخی از گزاره‌های استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: فضای سیاسی کشور ما هم در گرماگرم یک «گام دوم» است؛ به‌سمت خیز نسلی تازه بر میراث سه نسل بسیار هوشمند؛ حداد عادل: بعضی برای رضای خدا کاندیدا نشوند؛ آنچه می‌تواند نقطه قوت جبهه انقلابی در مقابل سایر رقبا باشد، تأکید بر موضوع معیشت و اقتصاد به خصوص در شرایط فعلی است.

فراخوان قالیباف

-در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه صبح نو، می‌خوانیم: آقای محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای پایانی خرداد، با انتشار پیامی تصویری از همه افراد به‌خصوص جوانانی که خود را شایسته حضور در مجلس آینده می‌دانند، دعوت کرد تا ضمن ثبت‌نام در سایت jahad.net، افرادی که احساس می‌شود کفایت جایگاه نمایندگی مجلس را دارند نیز به همین سایت معرفی کنند. بر اساس آخرین آمارها از سایت نامبرده، تاکنون ۵۰۷۰ نفر در سایت ثبت‌نام کرده‌اند و در کنار این، بیش از ۱۳۱۰ نفر نیز صرفاً برای نامزدی در انتخابات، از سوی ثبت‌نام‌شدگان معرفی شده‌اند.

این نخستین‌بار نیست که قالیباف روی جوان‌گرایی و تحول در ایستارهای اصولگرایی تأکید می‌کند. شهردار پیشین تهران دو سال قبل و پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، در بیانیه‌ای با عنوان اصول و موازین «نواصولگرایی» بر لزوم جوان‌گرایی و حفظ مبانی ارزش‌ها در عین تحول در شیوه سیاست‌ورزی تأکید کرد. قالیباف تیر ۹۶ در بیانیه‌ای، با اشاره به لزوم «تغییر اساسی در نحوه کنش جریان اصولگرایی» تأکید کرد: «امروز دیگر روشن است که اصولگرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحول شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت درزمینه نواصولگرایی را هرچه‌زودتر آغاز کند».

-همچنین این روزنامه در یادداشتی با عنوان " تحلیل مسیر دولت جوان حزب‌اللهی" به انتقاد از دولت پرداخت و نوشت: انتخابات مجلس در اسفند سال جاری برگزار می‌شود و انتخابات ریاست‌جمهوری نیز حدوداً یک سال بعد از آن. از امروز تا آن زمان، علی‌الاصول فضای رقابت سیاسی داغ است؛ به‌ویژه اینکه مردم از این دولت خسته و آزرده‌اند و امروز کسی نیست که در این واقعیت تردیدی داشته باشد. مردم، بی‌گمان از این دولت خسته‌اند.

رقابت‌های انتخاباتی در کشور آغاز شده و به‌موازات آن، دنیا از مسیری خارج شده است که به‌نظر می‌رسید یکنواخت در سراشیبی سرمایه‌داری پیش می‌رود. جهان هم داغ شده و فضای سیاسی کشور ما هم در گرماگرم یک «گام دوم» است؛ به‌سمت خیز نسلی تازه بر میراث سه نسل بسیار هوشمند و درخشان: نسل انقلاب، نسل جنگ، نسل ساخت‌وساز و حالا نسل «تمدن جهانی». مختصات متنوع این نسل از تیر ۱۳۸۴، در حال شکل‌گیری بوده و امید است که در انتخابات پیش رو، مجلس و دولت جوان حزب‌اللهی بر کرسی صدارت کشور بنشیند.

سخنان حداد عادل

روزنامه جوان زیر عنوان "حداد عادل: بعضی برای رضای خدا کاندیدا نشوند" نوشت: دکتر حداد عادل در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی «کانون دانشگاهیان ایران اسلامی» شرط اول در انتخابات را اخلاص و کار کردن برای خدا دانست و گفت: در هر دوره تعدادی از عزیزان وارد میدان می‌شوند و همه اظهار می‌دارند به خاطر احساس تکلیف شرعی وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند و این تعدد کاندیدا در جبهه نیروهای ارزشی باعث تقسیم آرا و موفقیت رقیب می‌شود، خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینه‌های مشترک هموار شود.

همچنین روزنامه صبح نو به نقل از حداد عادل نوشت: امسال برخی برای انتخابات احساس تکلیف شرعی نکنند.

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: شرط اول حضور در انتخابات اخلاص و کار کردن برای خداست. در هر دوره تعدادی از عزیزان وارد میدان می‌شوند و همه اظهار می‌کنند به‌خاطر احساس تکلیف شرعی وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند. وی ادامه داد: این تعدد کاندیدا در جبهه نیروهای ارزشی باعث تقسیم آرا و موفقیت رقیب می‌شود، خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینه‌های مشترک هموار شود.

گمانه زنی از پیروزی اصولگرایان در انتخابات اسفند ماه

به گزارش روزنامه جوان، با گذشت سه سال از آغاز مجلس دهم و برخی ناکارآمدی‌های موجود در عملکرد فراکسیون‌های مجلس از جمله فراکسیون‌های اصلاح‌طلبان و مستقلین، امید اصولگرایان را برای پیروزی در رقابت‌های اسفندماه بالا برده است.

نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی است که حمایت قابل توجهی در سطح جامعه از اصولگریان برای حضور پر قدرت در انتخابات وجود دارد، اما برخی اشتباهات راهبردی نه تنها می‌تواند این سرمایه سیاسی را ناکارآمد کند، بلکه در عمل حفظ چارچوب‌های اخلاقی و ملی در جریان رقابت‌ها را غیرممکن می‌کند.

اقتصاد، برگ برنده در انتخابات

روزنامه جوان در مطلبی به "بایدها و نبایدهای جبهه انقلاب در انتخابات اسفند" اشاره کرد و نوشت: اقتصاد اولویتی که نباید به حاشیه رود.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: نگاهی به شرایط فعلی جامعه نشان می‌دهد که جبهه انقلابی برای حضور مؤثر و موفق در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی علاوه بر دوری گزیدن از مواضع دو گانه‌ساز بی حاصل که نتیجه‌ای جز بهره برداری طرف مقابل ندارد، باید بر بحث اقتصاد و معیشت مردم و تهیه یک برنامه مؤثر متمرکز شود....آنچه می‌تواند نقطه قوت جبهه انقلابی در مقابل سایر رقبا باشد، تأکید بر موضوع معیشت و اقتصاد به خصوص در شرایط فعلی است. کمتر کسی است که نداند فشار اقتصادی بر مردم به شدت روبه افزایش بوده و حتی برخی طبقات برخوردار نیز توانمندی اقتصادی گذشته را ندارند....در کنار این برخی بی تدبیری‌ها در حوزه مدیریت بازار کالا سبب شده فشار تورمی بر اقشار مختلف مردمی افزایش پیدا کند. در این میان عدم تأثیرگذاری مجلس بر برخی تصمیمات اقتصادی همچون اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به فعالان اقتصادی و عدم نظارت جدی بر آن سبب شده تا انتقادات نسبت به عملکرد مجلس فزونی بگیرد....شرایط فوق می‌تواند فرصتی طلایی برای فعالان جبهه انقلابی باشد تا با ارائه یک برنامه مشخص اقتصادی بر اساس مشورت با متخصصان این حوزه آرای اقشار مختلف مردم را جلب کند. طبیعی است که برنامه‌های فوق باید با یک هدف‌گذاری روشن و با جزییات مشخص باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۰
انتخاب اردبیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی