ارزیابی بازار فروش طرحهای تولیدی در اردبیل مغفول است
صدیف بیگ زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با ذکر مثالی به واحد تولیدی سبلان پارچه اشاره کرد و با بیان اینکه این واحد در واقع به نماد سرمایه گریزی تبدیل شده و افزود: بهعنوانمثال در این واحد تولیدی ارزیابی طرح درست طی نشده و امروز با مشکل مواجه شده است.
وی با اشاره به پیچیدگیهای امروز بازار فروش بهویژه بازارهای خارجی تصریح کرد: در نگاه اول واحد تولیدی باید تا مرحله بازاریابی و فروش خود را تدبیر کند و در غیر این صورت به مشکل بر خواهد خورد.
معاون توسعه تجارت خارجی صنعت، معدن و تجارت استان با تأکید به اینکه دیدگاهها در خصوص بازار فروش صحیح نیست، تأکید کرد: بهعنوانمثال گفته میشود کشور آذربایجان بازار فروش مطلوبی برای فلان محصول دارد.
وی متذکر شد: این در حالی است که همان محصول توسط چند کشور دیگر تولید میشود و ما حتی بررسی نمیکنیم که آیا در کیفیت و قیمتگذاری میتوانیم رقابت داشته باشیم یا نه.
بیگ زاده طرح سؤالاتی در خصوص قابلیت نفوذ به بازار و عرضاندام در بین تولیدات مشابه را ضروری دانست و اضافه کرد: این دیدگاه که بهعنوانمثال سیبزمینی در برخی کشورها نیاز است پذیرفته نیست و باید بهجای بسنده کردن به آمار کمی بهصورت کیفی بررسی داشته باشیم.
معاون توسعه تجارت خارجی صنعت، معدن و تجارت استان معتقد است دیدگاه کمی نگر در بسیاری از مواقع به زیان تجارت و صادرات استان تمامشده و متأسفانه همچنان مورداستفاده قرار میگیرد.
بیگ زاده توسعه تولید را منوط به نگاهی علمی و فنی از مرحله تولید تا فروش دانست و افزود: توسعه صادرات و تجارت خارجی بدون نگاه علمی امکانپذیر نیست.