انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


یک روانشناس در گفتگو با درنگ: فساد ناشی از ناآگاهی تا زیر بینی‌مان آمده است

ماجرای غم انگیز قتل آتنا اصلانی، سوالات زیادی را درباره مقصر یا مقصران این اتفاق شوم به ذهن متبادر می‌سازد. آتنا اولین دختری نبود که مورد هجوم یک بیمار پدوفیلی قرار گرفت و مطمئنا آخرین دختر هم نخواهد بود ... این درد جدا جدا درمان نمی‌شود.

درنگ: ناآگاهی جامعه و طغیان میل اغواگرانه یک فرد باعث شد آتنای هفت ساله که به خوش زبانی هم معروف بود به جای بازی‌های کودکانه و بهره بردن از دوران شیرین کودکی سر از خانه‌ ابدی در بیاورد. اتفاقی جگرخراش که تا سال‌ها زخمش نابخشودنی و فراموش نشدنی باقی می‌ماند.

با این خانواده جوان همدردیم و آتنا را مثل فرزند و خواهر عزیز خودمان می‌دانیم اما وقتش رسیده چشم در چشم شویم و با بررسی دقیق قتل آتنا و حوادثی مشابه که در سال‌های اخیر تعدادش هم کم نبوده است نگذاریم قتل دختران و پسران کوچکمان تکرار شود.

طلاهایی که بلای جان شد

آتنا که در تعطیلات تابستان به سر می‌برد، روزها کنار پدر دستفروشش کار می‌کرد آن هم با چند الگو و گوشواره. در عکس‌های منتشر شده از آتنا هم مشخص است که این طلاها همواره همراهش است که همین نکته نخستین زنگ خطر برای قتل او شده است.

در حالی که در شهری کوچک مثل پارس آباد که شاید همه یکدیگر را می‌شناسند به همراه داشتن طلا توسط یک دختربچه هفت ساله عرف باشد اما تحمل دیدن این طلاهای چشم نواز برای همه یکسان نیست. در این میان هستند افرادی که می‌توانند به راحتی قصد جان دختربچه‌ها را کنند تا به بهانه‌ای طلایشان را به سرقت ببرند همانطور که این موضوع متاسفانه سال‌های سال است گریبان ناآگاهی خانواده‌ها را گرفته است.

نتیجه تحقیقات پزشکی قانونی آتنا اصلانی

جسد آتنای هفت ساله پس از ۲۰ روز از گم شدنش در پارکینگ منزل فرد مظنون کشف شد. دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل نیز در آخرین اظهارنظرش اعلام کرد که پس از بررسی‌های انجام یافته سرانجام نتیجه تحقیقات پزشکی قانونی آتنا اصلانی مشخص شد و در نهایت تیم پزشکی آثار آزار و اذیت جنسی را تائید کرد. قاتل ۴۲ ساله متاهل و دارای ۲ فرزند است.

پدوفیلی باز هم قربانی گرفت

قاتل که در گذشته پرونده تجاوز به عنف و حتی قتل یک زن را در کارنامه‌اش دارد، آزادانه در شهر کوچک پارس آباد شغلی داشت و با خانواده‌اش زندگی می‌کرد! اینکه این قاتل چرا باید بعد از ارتکاب چندین جنایت غیراخلاقی آزادانه در شهر بگردد و زندگی کند سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌سازد، نخست اینکه مگر مسئولان انتظامی و قضایی استان نمی‌دانستند چنین فرد سابقه‌داری در شهر زندگی می‌کند و ممکن است هر لحظه دست به خطای نابخشودنی دیگری بزند؟

این قاتل که در واقع بیماری پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان دارد در اعترافاتش بیان کرده که به خاطر داد و فریاد آتنا جلوی دهانش را گرفته اما متاسفانه فشار زیادی باعث مرگ آتنا شده است. او علاوه بر اینکه نسبت به سرقت طلاهای آتنا وسوسه شده متاسفانه این دختر هفت ساله را مورد آزاد و اذیت جنسی قرار داده است و به بدترین شکل ممکن یپکر بی جان این دخترک زیبا را پنهان کرده است.

بیماران پدوفیلی در کشور ما کم نیستند و هر ساله تعدادی از دختران و پسران زیر ۱۳ سال مورد آزار و اذیت جنسی این افراد قرار می‌گیرند.

اظهارات یک روانشناس درباره قتل آتنا

دکتر فرزانه سرخوش روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با درنگ به ریشه‌یابی این موضوع پرداخته است. وقایعی از زبان این روانشناس می‌شنویم که متاسفانه تلخ و تاثیرگذار است.

این روانشناس اظهار داشت: قاتل دچار اختلالی است که جنون هم محسوب نمی‌شود اما به هر حال اختلال است. فرایند آزار و اذیت بچه‌های زیر بلوغ در این اختلال رخ می‌دهد. این گونه افراد اغلب دست به قتل نمی‌زنند مگر اینکه تحت فشار قرار بگیرند یا از بیم جان‌شان دست به قتل می‌زنند و صرفاً به سوءاستفاده جنسی می‌پردازند. بر اساس اعترافات قاتل، داد و فریاد آتنا سبب قتلش شده است.

وی ادامه داد: اما پشت این اتفاقات، مسائل بزرگ اجتماعی نهفته است. متاسفانه باید بگویم جامعه قانونمداری نداریم. این قاتل را در اسرع وقت اعدام می‌کنند و بعد از دو سال همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود اما حذف صورت مسئله چقدر می‌تواند کمک کند؟ آیا به دنبال درمان یا پیشگیری هستیم؟ بسنده کردن به اعدام این مرد تنها پاک کردن صورت مسئله است چرا که امثال او در کشور زیاد می‌بینیم و متاسفانه ناآگاهی والدین، ترس از اینکه نباید به بچه‌ها چیزی گفت و یادشان داد که چطور باید مراقب خودشان باشند تبدیل به یک تابو و بلای جان جامعه ما شده است.

آموزش بچه‌ها؛ امری که پنهان شده است

دکتر سرخوش در ادامه این گفتگو به درنگ گفت: برای حل این مشکلات باید آموزش یک دست به بچه‌ها داده شود که فرق هم نمی‌کند دختر یا پسر باشند. بر اساس اعلام یونسکو، دختر و پسر با یک آمار نزدیک به هم قابل تعرض هستند و معمولاً سنین آنها زیر ۱۳ سال است. در خیلی موارد فرد متعرض شخص آشنایی است که هیچ نسبت خونی هم با مقتول و خانواده‌اش ندارد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد به شکلی که تاکنون نگاه شده به موضوع آتنا هم نگاه شود این موضوع تا سال‌ها ادامه خواهد یافت. سال قبل ستایش دختر افغان بود و امروز آتنا.

این روانشناس افزود: پیشگیری بر عهده بهزیستی و آموزش و پرروش است و بچه‌های ما باید آموزشی که تداخلی با مسائل اخلاقی و مذهبی ندارد در دفاع از جان و ناموس‌شان ببینند که این امر وظیفه بزرگترهاست اما والدین در این زمینه ناآگاه هستند و فکر می‌کنند همین که بچه را پنهان کنند، کافی است. در رسانه‌های جمعی هم مدام به خانواده‌ها تاکید می‌شود که صرفا مراقب بچه‌ها باشند و بس!

به گفته این مشاور خانواده، بچه هفت ساله را که نمی‌توان در خانه پنهان کرد، آتنا هم کنار پدرش کار می‌کرد چون تابستان است اما خطرات دیگری هم بچه‌ها را در تفریحات تابستانه تهدید می‌کند و نتیجه همین اتفاقی است که برای آتنا افتاد.

وی افزود: ما باید کار را از ریشه بررسی کنیم، هربار که با رسانه‌ها صحبت کردم تاکید داشتم کار از پیش نمی‌رود مگر اینکه آموزش رایج شود. احساس می‌کنم حرف ما به جایی نمی‌رسد، تازمانی که مسئولان امر نخواهند صحبت‌های ما متخصصان را بشنوند این معضلات گریبانگیر جامعه است.

سرخوش اظهار داشت: به عنوان یک مشاور خانواده یاد مسائلی می‌افتم که من را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما بچه‌ها را ترسو و بزدل بار می‌آوریم و فقط به فکر این هستیم که بچه مودب باشد هر چند متاسفانه ادب را نمی‌شناسیم. باید بگویم منشاء ادب یعنی اینکه بچه چه چیز را آموزش ببینید و مراقب خودش باشد.

آماری تاثر برانگیز از تجاوز به کودکان

وی گفت: متاسفانه اغلب اوقات وقتی خانواده‌ها متوجه می‌شوند فردی به فرزندشان تعرض کرده است این موضوع را بر ملا نمی‌کنند چرا که از چیزی به نام آبرو می‌ترسند. اگر حقیقت را بگویم بیش از ۹۹ درصد از مراجعاتم موضوع تجاوز را کتمان می‌کنند و همه زیر ۱۳ سال مورد تجاوز قرار گرفتند از یک تجاوز کامل گرفته تا سایر اذیت و آزارها. متاسفانه از داماد خانواده تا برادر و حتی پدر به بچه‌ها تجاوز می‌کنند. یکی از دانشجویانم می‌گفت حتی خاطرش نیست از چه زمانی دیگر باکره نیست و نمی‌داند این بلا را پدرش برای او رقم زده یا سایرین، هر چه هست از سن هشت سالگی با این مسائل آشنا شده است.

سرخوش در ادامه به درنگ گفت: از دست ما روانشناسان کار زیادی بر نمی‌آید و ما فقط می‌توانیم جراحت‌های روانی را برایشان پانسمان کنیم و این موضوع در تمام دروان جوانی‌شان از یادشان نمی‌رود. من حتی دو سه ترم قبل دو خواهر دانشجو داشتم که برادرشان با فاصله سنی ۱۱ سال به هر دوشان تجاوز کرده بود.

دکتر سرخوش تاکید کرد: خطر بیج گوش ماست و جلوی آن را نمی‌توان گرفت مگر اینکه والدین کمی هوشیار باشند، این مسائل از تلویزیون بیان نمی‌شود، آموزش مدرسه هم کارش تنبل پروری و خواندن و نوشتن است.

وی ادامه داد: بهزیستی هم که هر زمان مورد نقد قرار می‌گیرد، مدام بودجه نداشتن را پیش می‌کشد که البته حق هم دارد اما تا دلتان بخواهد اختلاس‌های میلیاردی در کشور رخ می‌دهد؛ کار به ناموس جامعه که می‌کشد، بودجه تمام می‌شود. توقع دارید سخنان من چه دردی از این جامعه درمان کند؟ تا مسئولان از این خواب خرگوشی بیدار نشوند این جامعه اصلاح نمی‌شود. فساد ناشی از ناآگاهی تا زیر بینی‌مان آمده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۵
انتخاب اردبیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی