انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

انتخاب خبر: اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ با اشاره به طرح شعار سال 1395 گفت: رهبر انقلاب بارها چه در جریان تصویب برجام و چه بعد از آن، مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح می کرده اند و با سخنرانی نوروزی که ایشان در حرم مطهر رضوی داشتند، اقتصاد مقاومتی بدان معنا است که مردم ایران و کشور باید اصولاً به خود متکی باشند و به بیگانه، کاری نداشته باشند.

دکتر محمد ملکی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر تصریح کرد: البته سخنرانی مقام رهبری بدان مفهوم نیست که مردم ایران همه مشکلات و ناراحتی ها از جمله فقر، فساد و فحشا را تحمل  کنند، بلکه این سخنان بیانگر آن است که مردم برای رشد اقتصادی کشورمان تلاش جمعی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با مراجعه به گرایشات دولت آقای روحانی و اقدامات قبلی شخص رئیس جمهور چه در جریان توافق هسته ای و چه پس از آن، دولت معتقد است کشور ایران باید از نظر اقتصادی با جهان ارتباط داشته باشد و به نظر می رسد بدون ارتباط و تعامل جهانی، کشور و ملت ایران قادر به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی نخواهند بود.  

تحقق شعار اقتصاد مقاومتی تنها با تعامل و رابطه با دنیا ممکن است
این فعال سیاسی ملی مذهبی همچنین با اشاره به سخنان نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: با اینکه ٤ ماه از جریان تصویب برجام گذشته، اما هنوز تحریم های بین المللی و وضعیت نامطلوب معیشتی مردم  به قوت خود باقی است.

ملکی با بیان اینکه پرداخت حقوق بازنشستگان در شب عید و همینطور پرداخت ٢٠٠ هزار تومانی به بازنشستگان دانشگاه های کشورمان به جای دریافت هرساله جیره عیدانه از سوی آنها، به ورشکستگی اقتصادی ایران دامن می زند، تأکید کرد: دولت اکنون در وضعیت مطلوبی از نظر اقتصادی و بودجه ای قرار ندارد.

وی ادامه داد: تحقق شعار اقتصاد مقاومتی تنها با تعامل و رابطه با دنیا و کشورهای خارجی ممکن است و شرایط امروز ایران از نظر جهانی فرصت خوب و مناسبی برای تحقق شعار سال به دست می دهد.

این فعال حقوق بشر اضافه کرد: امروز افراد بسیاری در این کشور با نزدیک به ٢میلیون تومان حقوق حتی توان اداره زندگی خود را به دلیل آنکه فقط نزدیک به ١ میلیون تومان در ماه باید هزینه دارو و درمان خود و خانواده خود را بپردازند، ندارند.

وی، خواست امروز مردم ایران را تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در پرتو تعامل و رابطه با جهان عنوان کرد و گفت: پرسش اساسی ملت در روزهای آغازین سال جدید آن است که آنها تا چه زمانی باید در برابر مشکلات موجود تحمل و مقاومت کنند.  

رئیس اسبق دانشگاه تهران تصریح کرد: رهبر انقلاب امسال را هم سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری کردند، اما ستادی در خصوص پیگیری شعار سال و پیام های نوروزی باید در اسرع وقت تشکیل شود چون هرساله به شعارهای سال جامه عمل پوشانده نمی شود و به وعده ها عمل نمی شود.

همه جای دنیا کشورها نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارند
دولت ها در ایران نباید فرصت سوء استفاده سرمایه گذاران خارجی را فراهم کنند

به گزارش انتخاب خبر، به نظر می رسد طرح شعار اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با هدف تکیه  کشورمان به نیروها و توان داخلی خود می باشد. از نظر ناسیونالیستی و ملی گرایی نیز تصور می شود نظر معظم له این بوده که اگر کشورهای خارجی قصد سرمایه گذاری در ایران در شرایط پسابرجام را داشته باشند احتمالاً قصد داشته باشند کشورمان را وابسته به بیگانگان کنند و در این صورت، هر زمان قصد کنند می توانند سرمایه های خود را از کشور خارج کنند.

دکتر محمد ملکی در همین رابطه گفت: اکنون در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست که کشورها اصلاً نیازی به سرمایه گذاری خارجی نداشته باشند.

وی با ذکر مثالی از کشور چین یادآور شد: با نگاهی به کشور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در عرصه بین المللی، این منطقه اقتصادی از دنیا که امروز با تکیه بر نیروهای داخلی و توان خود به قطب اقتصادی دنیا بدل شده است تاکنون هرگز بی نیاز از سرمایه گذاری خارجی نبوده است، چراکه این کشور چاره ای جز انجام سرمایه گذاری های خارجی و تعامل با دنیا ندارد.

این فعال سیاسی ملی مذهبی تأکید کرد: اگر بنا باشد سرمایه گذاران خارجی از موضوع سرمایه گذاری در کشورمان سوء استفاده کنند این وظیفه دولت ها است تا از چنین اقدام خارجیان و بیگانگان جلوگیری کنند و فرصت این عمل را هرگز به آنها ندهند و دغدغه های رهبر انقلاب را در نظر داشته باشند.

آقای روحانی قصد ندارد کشور را به بیگانگان وابسته کند
وی تأکید کرد: متأسفانه ملت ایران چنین قدرت و توانی را در دولت های گذشته کشورمان مشاهده نکردند.

ملکی با بیان اینکه در دولت فعلی به نظر می رسد اصلاً عقیده آقای روحانی این نیست که کشور را از طریق سرمایه گذاری های خارجی به بیگانگان وابسته کند، افزود: ایشان عقیده دارند که کشور ایران باید با جهان، تبادل اقتصادی داشته باشد.

گشایش فضای سیاسی برای منتقدان، شرط تحقق وحدت ملی 
اما آقای روحانی سال جدید را با سردادن سرود وحدت ملی و اجرای برجام ٢ آغاز کردند. هدف ایراد پیام نوروزی آقای روحانی، رسیدگی به مسائل اقتصادی کشور و ارتباط با دنیا بوده است و تحقق شعار سال رهبر انقلاب نیز جز از طریق نیل به وحدت ملی و تعامل ایران با جهان امکان پذیر نیست.

آقای روحانی، برجام را یک پیروزی برای ملت ایران دانستند و ایشان در پیام نوروزی خود اشاره ای به سردادن سرود وحدت ملی داشتند. حال چه ضرورتی داشته که رئیس جمهور موضوع وحدت ملی و آشتی جریان های سیاسی را در روزهای آغازین سال نو مطرح کنند؟

رئیس اسبق دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار انتخاب خبر گفت: اکنون در کشور ایران همانطور که در جریان انتخابات هفتم اسفند ماه مشاهده شد ٢ گروه سیاسی عمده به ایفای نقش می پردازند.

وی، مدعیان جریان اصلاحات و اعتدال گرایی و همچنین جریان اصولگرایی را از جمله گروه های سیاسی دانست که در جریان انتخابات اخیر حضور فعالی داشتند.

این فعال حقوق بشر با بیان اینکه آقای روحانی باید در سال جدید مشخص کنند که چگونه و از چه طریقی قصد ایجاد وحدت ملی در جامعه را دارند، تأکید کرد: گشایش فضای سیاسی برای منتقدان، آزادی بیان دادن به مردم و آزادی رسانه ها و روزنامه ها شرط تحقق وحدت ملی در سال جاری است.

ملکی تصریح کرد: تا وقتی که فضای سیاسی ایران باز نشود و ملت ایران قادر نباشند حرفهای خود را بر زبان آورند و اگر نقدی از حکومت دارند در چهارچوب قانون اساسی آن را آزادانه بیان کنند، سخن گفتن از وحدت ملی، بیهوده است.

تا وقتی که فضای سیاسی ایران باز نشود، صحبت از وحدت ملی شوخی است
اما سخنان دکتر ملکی در حالی است که آقای روحانی همزمان با طرح مسئله برجام ٢ به واژه ای تحت عنوان «اعتدال» اشاره ای داشتند و ایشان بعد از انتخابات مجلس تأکید بسیاری بر رفع کدورت ها بین جریان های سیاسی کشور داشتند. اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ در پاسخ به این سؤال انتخاب خبر که او به عنوان یکی از افرادی که جزو منتقدین برخی سیاست های حکومتی می باشد، آیا این توان را خواهد داشت تا در راستای گفته های رئیس جمهور کشورمان پایبند به وحدت ملی باشد و در چهارچوب واژه «اعتدال»، آقای روحانی و حکومت را یاری کند تا سریع تر وحدت ملی محقق شود و آشتی ملی، راهگشایی برای پشت سر گذاشتن بحران های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی باشد که در حال حاضر ایران با آن مواجه است؟

این فعال سیاسی ملی مذهبی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: باید مشخص شود هدف آقای روحانی از ایجاد وحدت ملی، کدام گروه ها و جریان های سیاسی را پوشش می دهد.

وی افزود: باید ایشان نسبت به گروه ها و جریان های سیاسی که بنا است در جریان آشتی ملی و وحدت ملی حضور فعالی داشته باشند به شفاف سازی بپردازند.

این فعال حقوق بشر با طرح این پرسش که آیا سخنان آقای رئیس جمهور شامل همین گروه ها و احزاب موجود می باشد یا اینکه واقعاً ایشان قصد دارند تا فضای سیاسی کشور را باز کنند تا هر کسی بتواند نظرات خود را بیان کند، تأکید کرد: به نظر می رسد تا وقتی که فضای سیاسی ایران باز نشود، صحبت از وحدت ملی شوخی باشد.

دولت در راستای سخنان مقام رهبری می تواند زمینه آشتی ملی را فراهم کند
اما در سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر رضوی، معظم له به لزوم شنیده شدن حرف منتقدین اقتصادی اشاره ای داشتند. پیش از این نیز مقام معظم رهبری حتی مخالفان را نیز به شرکت در انتخابات دعوت کردند. به نظر می رسد رهبر انقلاب با طرح چنین بیاناتی حقوق منتقدین و مخالفان را به رسمیت شناخته اند و در حول سخنان ایشان و رئیس جمهور، آشتی ملی میان جناح های سیاسی غیرممکن نخواهد بود.

محمد ملکی در همین رابطه گفت: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود، دولت را توصیه به شنیدن حرف منتقدین کردند تا از این طریق گشایشی در فضای فعلی اقتصادی کشور صورت گرفته و حقوق مردم رعایت شود.

وی تأکید کرد: دولت در راستای سخنان مقام رهبری می تواند زمینه آشتی ملی را در بین منتقدین برخی سیاست های حکومتی فراهم کند.

اطلاق مخالف و برانداز به منتقدین حکومتی منطقی نیست
آیا منتقدین حکومتی از یک سو و دو جناح سیاسی عمده کشورمان یعنی اصلاح طلبان و اعتدال گراها و اصول گرایان از سوی دیگر، زیر پرچم «اعتدال» می توانند اقدام به رفع کدورت های فیمابین کنند و زمینه ایجاد یک همگرایی ملی در راستای تحقق پیام های نوروزی رهبر انقلاب مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین رئیس جمهور مبنی بر ایجاد یک وحدت ملی را فراهم کنند؟

رئیس اسبق دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش معتقد است تا وقتی که گشایشی در فضای سیاسی کشور صورت نگیرد، وحدت ملی و آشتی ملی مورد نظر رئیس جمهور شکل نخواهد گرفت.

وی، رفع کدورت در بین جریان ها و گروه های سیاسی و ایجاد یک وحدت ملی را تابع شرایطی دانست و تصریح کرد: اینکه امروز عنوان می شود افرادی مخالف انقلاب و جمهوری اسلامی در کشور حضور دارند و از وابستگان به کشورهای خارجی هستند، منطقی نیست.

این فعال سیاسی ملی مذهبی تصریح کرد: امروز افرادی که چه در حصر و چه در زندان به سر می برند صرفاً منتقد برخی سیاست های حکومتی هستند و اطلاق مخالف و برانداز به آن ها درست نیست و چنین قصدی را نیز ندارند.

با گسترش فضای اعتدالی در عرصه سیاسی کشور سوء تفاهم ها مرتفع می شود
با عمل به اهداف و آرمان های امام و انقلاب می توان کدورت ها را برطرف کرد

ملکی تأکید کرد: با گسترش فضای اعتدالی در عرصه سیاسی کشور امیدوار هستیم سوء تفاهم ها مرتفع شود، چرا که حرف مخالفان دیروز و منتقدین امروز از همان ابتدای انقلاب معلوم بوده است.

وی با بیان اینکه منتقدین امروزین برخی سیاست های حکومتی خواستار عمل به شعارهای اولیه انقلاب اسلامی و یا پررنگ تر شدن تحقق آرمان های انقلاب اسلامی هستند، افزود: آنچه که مردم در انقلاب ایران شعار آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی سر می دادند و برای آن تبلیغ می شد باید عملی شود و یا بیش از گذشته شعارها برای آحاد مردم عینی تر شوند.  

این فعال حقوق بشر در پاسخ به این سؤال که آیا امروز همه حرف منتقدین، بازگشت به آرمانهای جمهوری اسلامی است، تأکید کرد: قطعاً همین طور است و جز این چیز دیگری نمی تواند باشد.

وی خاطرنشان کرد: طی ٣٧ سال گذشته، نقدهایی که صورت گرفته جز این نبوده است.

رئیس اسبق دانشگاه تهران اظهار داشت: منتقدین امروز می گویند وعده هایی که مرحوم امام خمینی در پاریس و یا پس از آن در اوایل انقلاب اسلامی می دادند چرا عملی نگردیده و یا جنبه عینی تری نیافته است تا برای همه آحاد مردم قابل لمس باشد.

دکتر محمد ملکی تصریح کرد: حول اهداف و آرمان های امام و انقلاب می توان در خصوص وحدت ملی و رفع کدورت های فیمابین به توافق رسید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۴
انتخاب اردبیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی